Fyn
Optimering af 15 bygværker på E20 Fynske Motorvej
Fynske Motorvej E20 er en vigtig hovedfærdselsåre på tværs af Danmark, som binder landsdelene sammen og dagligt lægger asfalt til transport af borgere og handelsvarer. Som følge af store kapacitetsudfordringer igangsatte Vejdirektoratet en sideudvidelse af vejforløbet fra fire til seks spor, hvor de to ekstra spor blev etableret i den brede midterrabat og som en sideudvidelse. I forbindelse med udvidelsen skulle en række eksisterende broer evalueres og behovet for nye broer klarlægges.

Fakta om projektet
- Lokation
- E20 Fynske Motorvej mellem Odense V og Gribsvad
- Kunde
- Vejdirektoratet
- Areal
- 23 km mellem afkørsel 53 og 57
- Ydelser
- Totalrådgivning, projektledelse, detailprojektering, udbudsmateriale, broer og konstruktioner, afvanding og jordhåndtering, økonomisk overslag, miljøundersøgelser, myndighedsbehandling, arbejdsmiljø, grænsefladekoordinering, fagtilsyn
- År
- 2018-2024
Sweco har som totalrådgiver for Vejdirektoratet gennemført broprojektering i forbindelse med sideudvidelsen på to etaper af strækningen: Odense V – Gribsvad (etape 4046) og Gribsvad – Nørre Aaby (etape 4047). Opgaven blev løst som to særskilte projekter, og begge indebar indledende skitseprojektering, detailprojektering og fagtilsyn i perioden 2018-2024.
Omfattende ændringer af i alt 15 bygværker
Etape 4046 omfattede ombygning/nybygning af seks bygværker:
- Tre bygværker med sideudvidelser af eksisterende rammekonstruktioner
- Nedbrydning af en 3-fags overføring, der blev erstattet af en ny 2-fags efterspændt betonbro, der nedsænkes over vej i drift
- En ny faunapassage udført som firkantelementtunnel
- En rammekonstruktion, hvor sideudvidelsen blev løst ved påmontering af en stålstøttekonstruktion, der tilbageholdt jorden på kantbjælkerne
Etape 4047 omfattede ombygning/nybygning af ni bygværker:
- Fem rammekonstruktioner blev sideudvidet i begge ender ved nedbrydning af eksisterende fløjvægge og støbning af sideudvidelse
- En eksisterende firkanttunnel med indvendig fri bredde på 4,2 m blev udvidet til en type A2-faunapassage med 4 m frihøjde og 12 m fri bredde
- Tre bygværker fik ombygget kantbjælker, så der kunne monteres en 5 m høj støjskærm
Grundig proces for screening for farlige stoffer
Swecos arbejde på projekterne inkluderede alle brotekniske fag, herunder geoteknik i forbindelse med fundering. For bygværkerne blev der foretaget en gennemgang af de oprindelige byggetegninger samt udført en besigtigelse af bygværkerne med henblik på at identificere relevante materialer til prøvetagning for problematiske miljøfarlige stoffer.
Der blev udarbejdet besigtigelsesnotat med oplæg til undersøgelse til kundens godkendelse. Efter udarbejdelse af ATR blev der udført undersøgelse med prøvetagning af tyk og tynd isolering, forskellige typer fuger samt maling på beton og metal. Der blev efterfølgende udarbejdet en fælles undersøgelsesrapport med mængdeopgørelser. Afslutningsvis blev undersøgelsens resultater indarbejdet i særlig arbejdsbeskrivelse, tilbuds- og afregningsgrundlag samt tilbudsliste til udbudsprocessen.
Effektivt overblik gennem 3D-modellering af bygværker
Swecos rådgivning inkluderede også ledningsomlægninger, trafikafvikling under udførelsen og belysningsanlæg. Der blev projekteret på en fælles teknisk platform, hvor Sweco udvekslede 3D-modeller af bygværkerne med Vejdirektoratet og den vindende entreprenør. Under udførelsen leverede Sweco byggeledelse og fagtilsyn for broarbejdet.
Detailundersøgelser blev udført som en del af Vejdirektoratets anlægsudbud og dannede grundlag for vej- og brodesignet. Ud over beskrivelse af materialernes designforudsætninger og beskrivelse af de anlægstekniske forhold har Sweco udført skråningsdesign af afgravingsskråninger/dæmninger, hvor udvidelsen alene blev opnået ved etablering af stejlere/forstærkede skråningssider. Derudover har Sweco udført Plaxis-beregninger for vurdering af sætninger i motorvej ved etablering af en 20 m høj støjvold ind mod vejdæmningen.
Swecos bidrag omfattede:
Geotekniske vurderinger: Design for broer og spunsvægge, stabilitetsvurderinger af åbne udgravninger samt risikovurdering af påvirkninger på nærliggende konstruktioner.
Koordinering og samarbejde: Levering af tegninger og modeller til ekspropriation og arbejdspladsplaner samt aktiv deltagelse i udvælgelsen af arbejdsveje under hensyntagen til lodsejere.
Byggeledelse og fagtilsyn: Bindeled for udførelse og kommunikation mellem alle involverede parter samt overvågning og kvalitetssikring under byggeprocessen.