Digitale Løsninger
Miljøadministration
Miljøadministration og digital forvaltning
Sweco har udviklet en række fagspecifikke IT-løsninger indenfor miljøområdet, som mange danske kommuner anvender i dagligdagen.
De understøtter hver især konkrete opgaver indenfor miljøtilsyn, jordflytning, bygge- og anlægsaffald samt skadedyrbekæmpelse.
Miljøtilsyn med MiljøWeb
MiljøWeb er en skræddersyet, webbaseret IT-løsning til kommunernes miljøtilsyn hos virksomheder, landbrug og vandanlæg.
MiljøWeb samler automatisk data fra forskellige kommunale systemer til konkrete sager, og gør det nemt for sagsbehandlerne at optimere arbejdet uden dobbeltindtastninger af data.
Alle skærmbilleder i MiljøWeb er målrettet de specifikke opgaver, og kombinationen af egne data, data fra andre systemer og et indlejret GIS-kort giver optimalt overblik over alle relevante informationer.
MiljøWeb lever allerede nu op til de krav, som kommunerne kommer til at stille alle deres IT-leverandører om at understøtte den fælleskommunale infrastruktur både i forbindelse med at anvende og udveksle data.
Læs mere om MiljøWeb i Digitaliseringskatalogets casebeskrivelse her
Flytning af jord med JordWeb
JordWeb er en IT-løsning, som hjælper kommunerne med at holde styr på alle jordflytninger. Løsningen sikrer, at jord ikke bliver flyttet hen, hvor det kan være til skade for mennesker og natur.
JordWeb systematiserer og forenkler arbejdsgangen for både anmelder, kommune, modtageanlæg og transportør, og gør det samtidig muligt at spore jordpartierne fra opgravningslokalitet til modtageanlæg.
Når en bruger opretter en anmeldelse om en jordflytning, vil JordWeb automatisk trække informationer om bl.a. adresser, placering og jordforurening ud af de offentlige databaser.
Det betyder, at kommunerne får anmeldelser af højere kvalitet og dermed en mere effektiv sagsbehandling.
JordWeb håndterer kommunikationen mellem en sags aktører direkte i systemet ved brug af automatiske mails og notifikationer, som udsendes hver gang der sker ændringer i anmeldelsen.
Korrekt håndtering af bygningsaffald
I Danmark er der krav om, at alt bygge- og anlægsaffald, som flyttes i forbindelse med større bygge-, nedrivnings- eller renoveringsopgaver skal registreres og anmeldes til den enkelte kommune.
IT-løsningen Bygningsaffald gør det nemt for borgere og virksomheder at oprette anmeldelser af høj kvalitet og dermed lette kommunernes efterfølgende sagsbehandling.
I Bygningsaffald kan borgere og virksomheder nemt følge den indbyggede step-by-step proces og blive guidet igennem anmeldelsesprocessen.
På den måde sikres det, at alle nødvendige oplysninger bliver indsamlet.
Ved en ny anmeldelse får kommunen en notifikation, hvorefter sagsbehandlingen kan starte direkte i Bygningsaffald. Her er det muligt at korrespondere med anmelderen samt godkende og afvise anmeldelser.
Undervejs sendes alle mails og notifikationer automatisk til relevante samarbejdspartnere i takt med, at sagsbehandlingen skrider frem. På den måde bliver alle aktører opdateret i rette tid.
Effektiv skadedyrsbekæmpelse
DriftWeb Skadedyr, også kendt som RotteWeb, er Swecos IT-løsning til at håndtere rottebekæmpelse.
Systemet gør det let for borgerne at anmelde rotter og nemmere for myndighederne at behandle indberetninger og igangsætte indsatser.
Løsningen, som integreres på kommunernes hjemmesider, registrerer hele arbejdsgangen på en given sag – fra borgeranmeldelsen og rottebekæmperens besøg til efterfølgende kontrol og nedtagning af gift og fælder. Dermed samles al information om de enkelte sager ét sted.
RotteWeb anvendes i mere end 80 af landets kommuner.
Lea Taggaard
Afdelingsleder / Software