
Digitale Løsninger
Digital affaldshåndtering
Digitale løsninger til affaldshåndtering
Swecos IT-løsning til affaldshåndtering, RenoWeb, er den samlede løsning til at håndtere og administrere kommunale affaldsindsamlingsordninger.
RenoWeb og det tilhørende vognmandssystem RenoTrack er samtidig blandt vores største IT-løsninger inden for teknik- og miljøområdet.
RenoWeb løsningen er modulopdelt og indeholder mange forskellige systemindstillinger. På den måde kan løsningen skræddersys til jeres ønsker og behov.
Udover RenoWeb tilbyder vi også rådgivning om og implementering af affaldssensorer, der optimerer affaldsindsamling.
RenoWeb
Kommunikation er det bærende element i RenoWeb, der effektivt hjælper med at håndtere indsamling af affald i en kommune eller virksomhed.
RenoWeb samler og håndterer alle relevante processer ved affaldsindsamling – f.eks. registrering af affaldstømning, styring af materiel, aftaler med den enkelte husstand og afregning af de ydede services.
I RenoWeb har I bl.a. mulighed for at håndtere borgerhenvendelser hurtigt og effektivt i forbindelse med afhentning af alle sorteringer af affald, der findes i kommunen.
RenoTrack
RenoWebs vognmandssystem, RenoTrack, automatiserer, optimerer og afvikler jeres kommunes indsamling af affald og genbrug.
Med RenoTrack har I hele tiden overblikket over den aktuelle affaldsindsamling via et brugervenligt kontrolcenter.
RenoTrack styrer tømningsregistreringen og leverer data til RenoWeb, så I kan følge fremdriften på den enkelte vogn.
Programmet skaber overblik i tømmeordningen og benytter information i RenoWeb – adresser, materiel og tømmedage – til at oprette digitale kørelister.
Det understøtter desuden kommunikationen mellem den kommunale driftsleder, kørselslederen og chaufføren hos renovatøren.


Sweco har monteret 450 intelligente sensorer i Rudersdal kommunes affaldsspande. Det gør det muligt at effektivisere driften, idet sensorerne giver besked, når affaldsspandene skal tømmes.
Affaldssensorer
Få optimeret affaldsindsamlingen og borgerservicen ved brug af en niveausensor fra Sweco. Ved at montere sensorer i affaldsspande indsamles data om mængden af affald i en affaldsbeholder, der sendes til driftsenhedens system.
På den måde kan kommunens driftspersonale tilrettelægge tømning af de enkelte affaldsbeholdere efter det reelle behov frem for efter skemalagt drift.
Det sparer tid, ressourcer og kørsler – og giver en renere kommune.

Anders Krøjmand Humle
Teamleder / Ressourcehåndtering
Bjarne Bylov Jensen
Afdelingsleder / Salg og forretningshåndtering