Vallensbæk
Vallensbæk Skole PLC/Campus
Etablering af Pædagogisk læringscenter og auditorium
Befolkningsprognosen for Vallensbæk Kommune forudsiger et øget pres på Vallensbæk Skoles kapacitet og derfor har Sweco Architects hjulpet kommunen med udarbejdelsen af en kapacitetsundersøgelse.
Skolen skal fremadrettet udbygges fra to til tre spor. Udbygningen foregår etapevis, og ombygning af skolebiblioteket til et Pædagogisk læringscenter PLC/Campus har været første step på vejen.
PLC/Campus bruges af hele skolen som et nutidig supplement til de eksisterende undervisningslokaler.
- Beliggenhed
- Vallensbæk Kommune
- År
- Realiseret, 2021
- Bygherre
- Vallensbæk Kommune
- Rolle og ydelser
- Totalrådgiver (skitsering, brugerproces, arkitektrådgivning i alle faser, projektering af arkitektydelser, projektledelse, projekteringsledelse, byggeledelse, fagtilsyn)
- Areal
- 450 m2 bygning
- Samarbejdspartnere
- Aksel V. Jensen
Udbygningen af Vallensbæk Skole foregår etapevis, og ombygning af skolebiblioteket til et Pædagogisk læringscenter PLC/Campus har været første step på vejen. PLC/Campus bruges af hele skolen som et nutidig supplement til de eksisterende undervisningslokaler og er indrettet med fleksible og varierende sidde-, læse- og fordybelsesmuligheder for at imødekomme forskellige behov for skolens elever fra 0. – 9. klasse.
Derudover kan PLC/Campus benyttes af kommunens borgere til bl.a. foredrag, og derfor har et nyt auditorium været højt på ønskelisten og en vigtig del af projektet. Auditoriet giver muligheden for at samle op til 80 personer til fx. foredrag, debat og fremvisninger eller undervisning.
Projektet omfatter forandringer i ruminddeling med åbning til kip og ændringer af den bærende konstruktion, nye ovenlysvinduer, en generel renovering af alle indvendige overflader og delvis nye installationer. Den eksisterende trappeskakt til kælderen er ombygget til boglift og gør det nemt at tilgå bogdepot i kælderen samt styre skolens ressourcekrævende bogbyttedage, som nu foregår på trappetrinene i auditoriet og ikke som tidligere på store, lejlighedsvis opstillede borde i biblioteket. Det eksisterende ventilationsanlæg er udskiftet til et mere tidsvarende, der også har kapacitet til auditoriet.
Farvekoncept og rumakustik
Som en del af projektet har Sweco Architects også udarbejdet farvekonceptet og inventarprojektet. Ved hjælp af inventaret og gulvbelægning er det store rum blevet zoneinddelt til forskellige aldersgrupper og aktiviteter og indbyder til en mangfoldig udnyttelse at området. Farvesætningen både understøtter funktioner, fx. green screen til filmoptagelser og forvandler PLC/Campus som ønsket til skolens hjerte.
Ny rumakustik og målrettet naturlig og kunstig belysning er afgørende for et behageligt og inviterende miljø, som skolens brugere er glad for. I skolegården og med direkte adgang fra PLC er en træterrasse etableret, som hæver sig lidt over liv og leg i frikvarterer, og halvhøje plantekasser afskærmer fra skolegårdens aktiviteter og danner små kroge, der inviterer til udendørslæsning og pause.