Sverige
Norrbotniabanan
Sweco designer del af Norrbotniabanan i Sverige
Den svenske trafikstyrelse har givet Sweco til opgave at designe den helt nye jernbane mellem Norra Tuvan og det centrale Skellefteå, som er en del af Norrbotniabanen. Det forventes, at arbejdet varer indtil 2031. Projektet har en samlet værdi på cirka 200 millioner svenske kroner.
kilometer ny jernbane
- Lokation
- Sverige
- Kunde
- Trafikstyrelsen
- Status
- Løbende frem til 2031
- Foto
- Patrick Degerman
- Kilde
- norrbotniabanan.se
270 kilometer ny jernbane
Norrbotniabanen er skal forbinde Umeå og Luleå og omfatter 270 kilometer ny jernbane langs Norrlandskysten. Swecos opgave indebærer at detailprojektere og udarbejde byggevejledninger for strækningen fra Norra Tuvan til det centrale Skellefteå.
Den strækning, der skal designes, går fra passagen over Skellefte Å i øst og parallelt med den eksisterende jernbane gennem det centrale Skellefteå. Ud over at håndtere kompleksiteten ved at designe i et bymiljø er fokus i arbejdet på flere bæredygtighedsaspekter: sociale og økonomiske aspekter og sikring af, at anlægget kan bygges med så lille en klimapåvirkning som muligt.
Arbejdet med byggevejledninger forventes at vare indtil 2024, hvorefter et rådgivende opdrag vil løbe indtil 2031. Kontraktens værdi er cirka 200 millioner svenske kroner.
”Jeg er meget stolt over, at Sweco har fået til opgave at designe den vigtige strækning gennem Skellefteå på den helt nye jernbane, der skal køre mellem to af de største byer på Norrlandskysten. Vores opgave er meget kompleks, da det drejer sig om at designe en ny jernbane i et bymiljø, og det er afgørende, at vi gør det på en innovativ og bæredygtig måde med så lille indvirkning på miljøet og omgivelserne som muligt,”
Jan Thulin, divisionschef for Swecos jernbanekonsulenter.