
Norge
Bergen City Light Rail
Byudvikling på skinner
Bergen letbane er et offentligt transportnetværk, der er nøglen til at minimere CO2-udledningen fra passagertrafikken i Bergen, Norges næststørste by.
Sweco fik i 2015 til opgave at føre tilsyn med planlægningen og designet af letbanens fjerde fase; en ny linje mellem Bergens centrum og forstaden Fyllingsdalen, som både vil løbe over jorden og gennem tunneller og desuden omfatte letbanens første underjordiske station.
- Lokation
- Bergen | Norge
- Kunde
- Bergen Kommune | Bybanan Utbygging
- År
- 2015
- Ydelser
- Over 300 medarbejdere | 18 ekspertiseområder | Seks lande
- Verdensmål
- 9, 11 og 13


Digital teknologi i alle faser af projektet
Innovative løsninger og tværfagligt samarbejde danner grundlaget for det digitale design af bybanen i Bergen.
Sweco har leveret ekspertise i alle projektets faser – lige fra miljøgodkendelser til planlægning og design. Brugen af digital teknologi har sikret et effektivt samarbejde med kunden, kolleger og andre projektleverandører.
Fra planlægningen af stationsområdernes og det omkringliggende miljøs udformning, herunder gader, offentlige parker, fodgænger- og cykelstier, til planlægning og design af tunnelarbejdet er den nye letbanelinje og alle tilknyttede komponenter modelleret i 3D.
Effektivt arbejde med koordinering og automatisering har også sparet et betydeligt antal arbejdstimer og har desuden forkortet planlægningsperioden og reduceret fejl.
Der blev udviklet en digital platform sammen med kunden for at samle planlægningen og gennemførelsen af projektet. Alt fra undersøgelser af alternative ruter til det endelige, detaljerede tekniske design er planlagt, koordineret og verificeret ved hjælp af dette digitale værktøj, som har givet Bergen Kommune store besparelser og øget effektivitet.
Parallel planlægning og informationsdeling i realtid
Sweco har arbejdet systematisk med parallel planlægning i stedet for traditionel sekventiel planlægning. Det har gjort det lettere for kunden at komme med kommentarer og forslag og har reduceret den tid, der normalt er nødvendig for at træffe beslutninger eller foretage justeringer. Et yderligere plus er, at alle, der arbejder på projektet, modtager de samme oplysninger i realtid.
Investering i fremtiden
Det forudses, at hver norsk krone, der investeres i projektet, forventes at generere 30 kroner i form af øget økonomisk aktivitet i det nærmeste område. Den betydelige investering, der er foretaget i dag, indebærer også mulighed for et fremtidigt afkast ved at reducere klimapåvirkningen fra trafikken.