Tog på KBH - Ringstedbanen

Sjælland

København – Ringsted

Danmarks første højhastighedsbane

Den nye højhastighedsbane, København-Ringsted, er et af Danmarks største anlægsprojekter i nyere tid. Den nye bane er bygget til hastigheder på op til 250 km/t for persontog, og er Danmarks første jernbane, som kan betjene højhastighedstog.

Lokation
Sjælland
År
2019
Kunde
Banedanmark
Længde
60 km.
Ydelser
Rådgivning indenfor miljø, natur og geoteknik, afvandings- og jorddesign, byggeledelse, tilsyn og 3D modellering
Anlægssum
10 mia. kr.
Samarbejdspartnere
Atkins, EKJ Rådgivende Ingeniører, ingenieurbüro Dipl.-Ing. H. Vössing GmbH og COWI
Arkitekt
COBE, DISSING+WEITLING og Møller & Grønborg
Verdensmål
3, 9, 11 og 15

Flere afgange og kortere rejsetid

Den nye højhastighedsbane er det største jernbaneprojekt i Danmark i over 60 år – 60 kilometer lang og bygget til hastigheder på op til 250 km/t. Den nuværende strækning er en af de mest benyttede jernbanestrækninger i Danmark, hvor tusindvis af pendlere hver dag rejser mellem hovedstaden og det øvrige Sjælland. Derudover er strækningen en afgørende brik for den landsdækkende og internationale togtrafik. Med den nye højhastighedsbane bliver det bl.a. muligt for DSB at tilbyde sine kunder flere togafgange og kortere rejsetid.

Projektet omfatter et helt nyt anlæg, og er ført gennem både by og land, hvor der er flyttet en stor mængde jord, bygget broer, ombygget to eksisterende stationer samt etableret en helt ny station. Det har krævet ressourcer og ekspertise indenfor miljø, anlægsteknik, geoteknik, konstruktioner og afvanding.

Tog på KBH - Ringstedbanen
KBH - Ringstedbanen 2

Geotekniske og miljømæssige forundersøgelser

Projektet indebar anlæggelse af ny jernbane fra Vigerslev ved København til Ringsted via Køge. Sweco har været rådgiver for Banedanmark og har sammen med en række andre rådgivere bistået med forundersøgelser, projektering og udbud af total- og hovedentrepriser til anlæggelse af selve banen og to store stationsombygninger i Vigerslev og Ringsted.

Sweco har været rådgiver på jord- og naturkontrakten, som omfattede geotekniske og miljømæssige forundersøgelser samt projektering af anlægsarbejder; herunder modellering af banedæmning, grøfter og udsætningsområder og projektering af afvanding, geoteknik, miljøteknik, sporunderbygning og støjskærme. Derudover har Sweco bistået med bygherretilsyn indenfor en række fagområder og med myndighedshåndtering på natur- og miljøområdet. Et bærende element i projektet har været 3D-modellering, hvor Sweco gennem 3D-projekteringen har bidraget til at udleve Banedanmarks vision for projektet.

Motorvej over KBH - Ringstedbanen

Vil du vide mere om vores projekter?

Send os dit spørgsmål og vi kontakter dig.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.