
Gladsaxe
Mikromobilitet i Gladsaxe Erhvervskvarter
Én af hjørnestenene i den ønskede grønne omstilling er Hovedstadens Letbane, som åbner i 2025.
Gladsaxe Kommune ønsker at få flere til at gå, cykle og bruge den kollektive trafik fremfor at bruge bilen, når de skal til og fra arbejde i Gladsaxe Erhvervskvarter.
%
ud af 114 respondenter angiver, at de forventer at bruge letbanen til arbejde, når den åbner i 2025.
- Lokation
- Gladsaxe
- Klient
- Gladsaxe Kommune | Gladsaxe Erhvervskvarter
- Fagområde
- Mikromobilitet | Grøn transport | Bæredygtig trafik
- Status
- 2020 – 2021
Vi har rådgivet Gladsaxe Kommune og Gladsaxe Erhvevsby på opgaven der bl.a. indebar en kvantitativ rejsevaneundersøgelse, en oplandsanalyse og en kvalitativ interviewundersøgelse med de ansatte i kvarteret samt screening af vej- og stinet m.m.
Før en kommende mikromobilitetsservice i Gladsaxe Erhvervskvarter kan blive en succes, er der imidlertid forskellige barrierer, som må nedbrydes. Det kalder på en flerstrenget indsats. Det indebærer bl.a., at infrastrukturen tilpasses, så det er nemt, hurtigt og sikkert at færdes med mikromobilitetsløsninger ml. letbanestationerne og virksomhederne i erhvervskvarteret. Der skal desuden etableres mikromobilitetshubs i øjesyn og med få skridts afstand fra de kommende letbanestationer og interesserede virksomheder.
Servicen bør integreres som en del af den kollektive trafik under DOT, så rejsekortet kan anvendes på den samlede rejse fra dør til dør, og der bør laves virksomhedsrettede tiltag, fx inddragelse af ansatte i designtænkningsforløb ift. valg af service/leverandør og placering af hubs og ved Mobility Management-tiltag i form af fx opstartskampagne, der skal få de ansatte til at benytte servicen.