Paris
Metro Grand Paris Express
Sweco har været involveret i arbejdet på fire linjer af The Grand Paris Express (Linje 15-18)
Arbejdet med linjerne består i at designe, udvikle og gennemføre planlægningen og infrastrukturprojekterne for det franske offentlige transportnet – Europas største infrastrukturprojekt.
- Lokation
- Paris
- Status
- Igangværende
- Samarbejdspartnere
- Puentes | Urano
Projektledelse og detaljeret design – linje 17 og 15
Sweco fik allerede i maj 2016 tildelt projektkoordineringen og detailprojekteringen af infrastruktur og design af metroen på strækningen Le Bourget RER – Le Mesnil-Amelot, linje 17.
Linje 17 strækker sig over ca. 20 km, heraf 5 km over jorden. Linjen ligger hovedsagelig i periferien og krydser to lufthavne (Le Bourget og Charles De Gaulle), en udstillingspark og landbrugsarealer. Ruten skal forbindes med den kommende RER-station Le Bourget, som bliver et af de vigtigste knudepunkter for Grand Paris Express.
På baggrund af arbejdet med linje 17 blev Sweco tildelt linje 15 med tilsvarende ansvarsområde. Linje 15 er et projekt i stor skala, da linjen udover at skulle forbindes til andre metrolinjer, også skal kobles på det nationale jernbanenet.
Linje 16 – 1. del
I arbejdet med 1. del af linje 16 er det særligt Swecos ekspertise indenfor bygningsforvaltning og udførelse af design og forskellige illustrationer, som Société du Grand Paris havde brug for.
Delprojektet omfatter omfattende anlægsarbejde, herunder udgravning af mere end 19 km tunneller, opførelse af 18 yderligere bygninger, opførelse af jernbaner, køreledninger, lineært udstyr og opførelse af fem metrostationer: Stade de France, La Courneuve Six-Routes, Le Bourget RER, Le Blanc-Mesnil og Saint-Denis Pleyel, som er den største station på Grand Paris Express med 250.000 passagerer om dagen.
Udførelsen af linje 16 gør det muligt at forbinde linje 16 med linje 14 samt de første kilometer af linje 15 og 17 mod øst.
Linje 18 – 2. del
I samarbejde med PUENTES (Spanien) og URANO (Frankrig) har Sweco haft til opgave at forberede opførelsen af 2. del af linje 18, der består af en viadukt og tre overjordiske stationer.
Sweco har været ansvarlig for design og konstruktion af dækkenes struktur, pæle og særlige elementer i krydset mellem viadukten og de overjordiske stationer.
Ligne 18 gør lettere for borgerne i Essonne og Yvelines at rejse takket være de mange forbindelser: Transilien-linjerne N og U, GEN B og C, sporvognslinjen T7, Massy-Evry-sporvognslinjen og flere buslinjer. Det vil derudover være hurtigt at komme til Paris til og fra lufthavnen takket være forbindelsen til linje 14 fra Orly lufthavnsstation.
Desuden vil forbindelsen med hele Frankrig og udlandet blive forbedret med nemme adgange til Massy-Palaiseau (TGV) og Orly lufthavn.
Linje 18 krydser et strategisk vigtigt område i Paris og vil betjene et af verdens førende forsknings- og udviklingscentre, Paris-Saclay. Den vil også forbinde de store økonomiske centre i Orly, Antony, Massy, Saint-Quentin-en-Yvelines og Versailles. Linje 18 opfylder således både rejsebehovene hos beboere, studerende, forskere og ansatte i området.