København
Københavns Metro
Erfaringer med Københavns Metro
Sweco udarbejdede detaljeret design for forlængelsen af metroen fra Frederiksberg til Vanløse (etape 2b) og fra Lergravsparken til Københavns Lufthavn (etape 3).
- Lokation
- København
- År
- 2003 – 2007
- Ydelser
- Samtlige byggekonstruktioner, service af bygninger, detaljer om togenes fremdriftsenergi samt udarbejdelse af udbudsmateriale for særskilt udbud for anlægsarbejde og transportsystemet.
Etape 2b omfattede en cut-and-cover tunnel og en undergrundstation, der via en rampe blev forbundet med 2 km jernbane over jorden. Strækningen over jorden omfattede renovering af den eksisterende bane og to stationer samt tilføjelse af en ny station på den tidligere S-togslinje mellem Frederiksberg og Vanløse.
På etape 3 blev banen forlænget fra Lergravsparken til Københavns Lufthavn med 4,5 km. Dette omfattede fem stationer, fem mindre vejbroer, seks tunneller til fodgængere og en større viadukt, der krydser Øresundsforbindelsens motorvej og jernbane.
Swecos ydelser
Det første arbejde bestod i en foreløbig og detaljeret projektering af etape 2b, der omfattede en 430 m lang tunnel og en underjordisk station ved Solbjerg.
I etape 3 udarbejdede Sweco en foreløbig projektering af en række alternative ruteforslag til en forbindelse mellem etape 1 af Københavns Metro og forlængelsen til Københavns Lufthavn.
I begge etaper bistod Sweco med samtlige byggekonstruktioner, service af bygninger, detaljer om togenes fremdriftsenergi samt udarbejdelse af udbudsmateriale for særskilt udbud for anlægsarbejde og transportsystemet.
Udførelsen af etape 2b blev færdig i oktober 2003 og etape 3 i september 2007.