Kildevæld Skole og Kulturcenter
Et nyt kulturcenter skaber, sammen med en ombygning af skolens nye funktioner, et stærkt lokalt samlingspunkt, som bliver drivkraft for bydelens sociale transformation. Kulturcenteret skaber sammenhængskraft i et område præget af sociale og kulturelle forskelle.
Fakta om projektet
- Beliggenhed
- København Ø
- År
- 2015-2018 og 2020-2023
- Bygherre
- Københavns Kommune, ByK
- Areal
- Renovering: 11.659m² / Tilbygning: 640m²
- Rolle
- Arkitekt og totalrådgiver
- Ydelser
- Program, brugerproces, skitsering, projekteringsledelse, bæredygtighedsledelse, projektering og fagtilsyn
- Samarbejdspartnere
- Aksel V. Jensen | EFFEKT | Thing Brandt Landskab | Enemærke & Petersen
- Foto
- Laura Stamer
Et samlende kulturcenter
Et nyt, samlende kulturcenter for den mangfoldige bydel, ydre Østerbro, har været længe undervejs. Det nye kulturcenter er opført som en tilbygning til den bevaringsværdige Kildevældsskolen, og som kulturbærer og lokalt samlingspunkt tilbyder kulturcentret aktiviteter og nye funktioner for fællesskabet. Udover tilbygningen og ombygningen af skolen er her etableret 115 nye fritidspladser.
Kildevældsskolen er en stor københavnsk folkeskole, der er bevaringsværdig i klasse 4. Skolens bygningsfysiske efterslæb kompenseres nu ved en omfattende helhedsrenovering, hvor vi imødekommer behovet for pædagogisk modernisering og vægter indsatsområderne i en helhedsorienteret tilgang.
Kulturcenter som sammenhængskraft
Sammenføjningen af et nyt kulturcenter til den markante bevaringsværdige hovedbygning kræver respekt, følsomhed og mod, så det samlede resultat fremstår med egen identitet og helstøbt. Projektet er udviklet i tæt samarbejde med en række brugergrupper for både skolelivet, fritidspladser og områdets kulturinstitutioner.
Kulturcenteret skaber sammenhængskraft i et område præget af sociale og kulturelle forskelle. Vi etablerer rammen for livskvalitet i et aktivt byliv og byrum til fysisk aktivitet i Københavns første klimakvarter. Projektet samtænker idræt, bevægelse og kultur med netværk mellem børn og unge – og deres forældre. På den måde kan vi markant løfte og forbedre muligheden for at drive en tidssvarende skole med fokus på undervisningsdifferentiering, inklusion og læring gennem fysisk aktivitet.