Haderslev
Erlev Skole
Vi har bidraget med al ingeniørfaglig rådgivning herunder geotekniske undersøgelser til dette spændende projekt, der i 2021 blev kåret til “Årets Skolebyggeri” af Nohrcon.
- Bygherre
- Haderslev Kommune
- Arkitekt
- Arkitema Architects og Arkitema Urban
- Entrepriseform
- Totalrådgivning og underrådgivning
- Størrelse
- 60.000 m2
- Udført
- 2022-2023
- Ydelser
- Projektering af geoteknik, anlægsarbejde, bærende konstruktioner, El- og CTS og VVS- og Ventilationsinstallationer, Optisk, termisk, og atmosfærisk indeklima, Statiker certificering, Brandrådgivning, Arbejdsmiljøkoordinering og Fagtilsyn
Med Erlev Skole ønskede Haderslev Kommune at skabe en skole, der blev gentænkt fra bunden i henhold til det 21. århundredes læringskompetencer, der fokuserer på indlæring gennem aktiviteter, innovation, kommunikation og samarbejde – også kaldet ”21st century skills”.
Der er særligt fokus på både bevægelse og sundhed, og det ses tydeligt i indretningen af skolen, at fx. idræt har en helt særlig status på skolen. Bevægelse foregår ikke bare i multisalene, men også i undervisningen, – i overgangene mellem rum, i fællesarealer samt læringsmiljøer. Bevægelser er en integreret del af den nye måde at undervise på på denne skole, og derfor er det altafgørende, at skoles rammer også ligger op til dette.
Konstruktioner og bæredygtighed
Erlev Skole er Danmarks første skole af træ, og det konstruktive princip er valgt som et selvbærende og stabiliserende bjælke-/søjle system udført af limtræskonstruktioner. Dette skal sikre en stor fleksibilitet i forhold til indretning, idet placeringen af de indspændte søjler følger et præcist grid på 5,8 x 5,8 m., – tillige er der skabt basis for fremtidige udvidelser ved blot at følge de samme byggeprincipper.
Bæredygtige tiltag: Med fokus på indlæring, leg og fysisk udfoldelse er der indarbejdet socialt bæredygtige tiltag i skolens overordnede design. Den fleksible struktur giver mulighed for differentieret anvendelse både for den nuværende anvendelse, men også til eventuel anden anvendelse på længere sigt. Indeklimaet er optimeret for at sikre gode læringsforhold, og med træ som gennemgående strukturelt element, kan de bæredygtige tiltag både ses og mærkes.
Skolens design
Skolens ca. 500 børn (fra 0.–6. klasse) er opdelt i årgangsbaserede afdelinger tilknyttet et fast team af lærere/pædagoger.
Skolens design er baseret på den aktivitetsbaserede undervisningsform og er derfor opbygget af en masse forskellige typer af rum. Der er store fælleslokaler, mindre og mere typiske ”klasseværelser”, små lokaler og nicher. Med andre ord er skolen bestående af små og større klynger til de forskellige årgange, og hver klynge har sin egen alderstilpassede indretning og visuelle udtryk. Designet er lavet sammen med brugerne i en co-creation proces og efter grundige dialoger etc.