Gør det styrkede affaldstilsyn effektivt med digitale værktøjer

Fra øgede tilsyn til gebyrhåndtering og kompetenceudvikling – kommunerne står over for omfattende ændringer som følge af de nye krav til affaldshåndtering, der trådte i kraft ved årsskiftet 2025. Med opdaterede funktioner i MiljøWeb understøtter løsningen kommunerne med et brugervenligt værktøj, der sikrer smidig drift af de skærpede tilsynsopgaver.

 

De nye krav til affaldshåndtering, der styrker tilsynet med virksomheders sortering og håndtering af affald, er nu trådt i kraft. Dette medfører ændringer for kommunernes arbejde i forhold til øgede tilsyn, nye gebyrordninger, krav om kompetenceudvikling samt nye processer og arbejdsrutiner. For kommunernes sagsbehandlere betyder det bl.a.:

Øgede tilsynsaktiviteter: Der er en stigning i antallet af fysiske affaldstilsyn, da flere virksomheder, herunder dem uden regelmæssige miljøtilsyn, nu skal inspiceres

Adskillelse af affalds- og miljøtilsyn: Affalds- og miljøtilsyn kan udføres under samme besøg, men de skal nu behandles som separate tilsyn

Gebyr: De fysiske affaldstilsyn er 100% gebyrfinansierede. Medarbejdere skal håndtere opkrævning af gebyrer og sikre, at omkostningerne forbundet med tilsynene afspejles korrekt i de opkrævede beløb

Kompetenceudvikling: Ændringer i tilsynsprocedurer og -ansvar betyder, at medarbejdere skal opdatere deres viden og færdigheder gennem relevant efteruddannelse og træning for at håndtere de nye krav effektivt

Samarbejde med Miljøstyrelsen: Miljøstyrelsen udpeger de virksomheder, der skal have tilsyn, og overtager ansvaret for affaldstilsyn med visse virksomheder. Kommunale medarbejdere skal derfor koordinere tæt med Miljøstyrelsen for at sikre en smidig arbejdsfordeling og undgå overlap

Læs mere om MiljøWeb her

Hvordan understøtter MiljøWeb de nye lovkrav?

MiljøWeb er allerede et veletableret værktøj i mange kommuner til at løfte miljøtilsynet og sikre effektiviteten og brugervenligheden i sagsbehandlingen.

Fra 2025 er MiljøWeb opdateret for at imødekomme de nye affaldstilsynskrav, der skal bidrage til, at affald egnet til materialenyttiggørelse ikke bliver sendt til forbrænding. Den opdaterede version er udviklet i tæt samarbejde med kommunerne for at sikre, at systemet understøtter de nye krav på en praktisk og effektiv måde. Ved at inddrage kommunerne i udviklingsprocessen har vi sikret, at løsningen er både effektiv og brugervenlig. Værdifuld feedback fra kommunernes brugere har forbedret både udviklingsforløbet og den opdaterede version af MiljøWeb.

Som bruger af MiljøWeb har man adgang til alle opdateringer og funktioner samlet ét sted. Der er ikke behov for tillægsydelser eller separate løsninger. Alt er samlet i én brugervenlig løsning, hvilket giver kommunernes medarbejdere og sagsbehandlere den nødvendige fleksibilitet og effektivitet til at håndtere de nye lovkrav.

Nøglefunktioner i MiljøWeb, der understøtter de nye lovkrav:

 

  1. Opdateret tilsynsplanlægning: Systemet er tilpasset de ændrede krav om affalds- og miljøtilsyn, så kommunerne kan arbejde effektivt med de nye procedurer
  2. Automatisk gebyrhåndtering: MiljøWeb håndterer gebyropkrævning og sikrer, at affaldstilsynene opkræves korrekt og i overensstemmelse med lovgivningen
  3. Integration med offentlige datakilder: Den opdaterede version af MiljøWeb integrerer med offentlige datakilder som Datafordeleren, DMA, CVR og BBR, hvilket giver kommunerne et samlet og præcist overblik over tilsynssagerne
  4. Brugervenlig opdatering: MiljøWeb’s brugerflade er tilpasset de nye arbejdsgange, hvilket gør det nemt for sagsbehandlere at implementere de nye krav

Vil du høre mere om de nye muligheder i MiljøWeb, og hvordan det kan understøtte hverdagen med nye lovkrav, så ræk ud vores eksperter:

Michael Brommann

Senior Account Manager, Digitale Løsninger
placeholder small

Bente Kjærsgård Henriksen

Produktejer, MiljøWeb