
Privatlivspolitik – Digital Drift og Forvaltning
Sweco Danmark A/S forpligter sig til at sikre, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med gældende lovgivning og i henhold til vores politikker for behandling af personoplysninger.
Vi har en overordnet privatlivserklæring, som du finder her. Herudover vil Sweco Danmark A/S Digital drift & forvaltning (herefter Sweco) behandle dine personoplysninger til specifikke formål, som vi har uddybet i denne privatlivspolitik. Derfor er denne privatlivspolitik et supplement til den overordnede privatlivserklæring.
I nærværende privatlivspolitik kan du læse, hvordan Sweco behandler dine personoplysninger, herunder hvilke personoplysninger vi behandler, og til hvilke formål, hvor længe vi opbevarer personoplysningerne, og hvem vi deler dine personoplysninger med. Endvidere kan du læse om dine rettigheder i forbindelse med vores behandling af dine personoplysninger.
Eventuelle ændringer i, hvordan vi håndterer dine personoplysninger, vil blive opdateret i nærværende privatlivspolitik. Vi opfordrer dig til regelmæssigt at gennemgå denne politik for at være informeret om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.
Identitet
Sweco er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger, som beskrevet nærmere i denne privatlivspolitik. I de tilfælde, hvor Sweco er databehandler, handler Sweco efter instruks fra den dataansvarlige i henhold til det aftalte i databehandleraftalen. I disse tilfælde finder nærværende privatlivspolitik ikke anvendelse. Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor:
Sweco Danmark A/S, Digital drift & forvaltning
Ørestads Boulevard 41
2300 København S, Danmark
CVR-nr.: 48233511
Hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine personoplysninger, så kan du kontakte Sweco Kundesucces:
Tlf.: +45 78 78 21 12
E-mail: ddf-compliance@sweco.dk
1. Hvorfor indsamler vi dine personoplysninger?
Sweco indsamler dine personoplysninger, fordi du er vores kunde, potentiel kunde, eller bruger af vores produkter. Vær opmærksom på, at den overordnede privatlivserklæring, som der er henvist til i pkt. 1 beskriver yderligere behandling af dine personoplysninger. For samarbejdspartnere, leverandør eller anden relation henvises der endvidere til den overordnede privatlivserklæring. Link til den overordnede privatlivserklæring findes i pkt. 1.
I nærværende privatlivspolitik bruges termen “behandling” til at dække alle aktiviteter, der involverer dine personoplysninger, herunder f.eks. indsamling, håndtering, opbevaring, deling, adgang, anvendelse, overførsel, sletning af dine personoplysninger. Termen “personoplysninger” betyder enhver information, der vedrører en identificeret eller identificerbar fysisk person.
Du læser muligvis denne privatlivspolitik som (i) kunde, (ii) potentiel kunde eller (iii) bruger af vores produkter. For at gøre denne privatlivspolitik mere relevant for dig, er den opdelt i afsnit med specifikke oplysninger relateret til de forskellige roller, du kan have, når vi behandler dine personoplysninger.
2. Kunde (eller repræsentant for en af vores kunder)
Hvordan indsamler vi dine personoplysninger?
Vi indsamler data direkte fra dig eller data, der genereres af dig, herunder af dine enheder, når du besøger vores website.
Hvilke behandlinger bruger vi dine personoplysninger til?
– Levering af vores produkter og tjenester
– Nyhedsbreve
– Uddannelsesaktiviteter (kurser, webinarer, brugergruppemøder, brugerinterviews)
Levering af vores produkter og tjenester
Formål | Retlige grundlag | Kategori af personoplysninger | Opbevaring |
Som kunde hos Sweco (eller repræsentant for en af vores kunder) behandler vi dine oplysninger for at kunne yde rådgivning, og support til dig ifm. levering af vores produkter og tjenester med henblik på at administrere og opfylde den aftale, vi har med dig eller den juridiske person, du repræsenterer. | Behandlingen af dine personoplysninger sker som led i opfyldelse af kontrakt, og er baseret på databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b. | Almindelige personoplysninger: dit navn, telefonnummer, e-mail, virksomhed/organisation, som du arbejder for, samt din titel og stilling. | Vi opbevarer dine personoplysninger så længe vi leverer vores produkter og tjenester til dig, plus op til 5 år efter ophør af aftalen om levering af vores produkter og tjenester. |
Nyhedsbreve
Vi indsamler data direkte fra dig eller data, der genereres af dig, herunder af dine enheder, når du besøger vores website.
Formål | Retlige grundlag | Kategori af personoplysninger | Opbevaring |
Hvis du har tilmeldt dig vores nyhedsbrev, behandler vi dine personoplysninger til markedsføringsmæssige formål. Det kan være for at give dig nyheder om vores produkter, som fx nye features i produkterne, tips og tricks til hvordan du kan anvende vores produkter, samt nye tiltag vi arbejder på. Vi vil ligeledes behandle dine personoplysninger for at kommunikere løbende driftsinformation. | Behandlingen af dine personoplysninger sker på baggrund af dit samtykke og er baseret på databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a. Behandlingen af dine personoplysninger sker ligeledes som led i vores legitime interesser og er baseret på databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f. De legitime interesser, der begrunder behandlingen, er vores interesse i at administrere dit samtykke og din evt. tilbagetrækning af samtykket. | Almindelige personoplysninger: dit navn, e-mail, stilling virksomhed/organisation som du arbejder for og interesser. | Vi opbevarer dine personoplysninger så længe du er tilmeldt vores nyhedsbreve. Hvis du vælger at afmelde vores nyhedsbreve, sletter vi dine oplysninger, medmindre vi behandler dine oplysninger til andre formål, som beskrevet i nærværende privatlivspolitik. |
Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at afmelde nyhedsbrevet. Det gør du ved at trykke frameld nederst i nyhedsbrevet og udfylde formularen. Når du afmelder dig vores nyhedsbreve, vil du ikke længere modtage nyhedsbreve fra os, og vi sletter dine oplysninger (navn, e-mail og virksomhed/organisation som du arbejder for), medmindre vi behandler disse oplysninger til andre formål, som vil være beskrevet i nærværende privatlivspolitik.
At du trækker dit samtykke tilbage, vil dog ikke påvirke lovligheden af den behandling, som foretages inden tilbagetrækning af samtykket. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
Uddannelsesaktiviteter og events (kurser, webinarer, brugergruppemøder, brugerinterviews mv.)
Formål | Retlige grundlag | Kategori af personoplysninger | Opbevaring |
Vi behandler dine oplysninger for at kunne administrere, afholde og evaluere på vores uddannelsesaktiviteter og events, samt have kontakt med dig før, under og efter vores uddannelsesaktiviteter og events. | Behandlingen af dine personoplysninger sker som led i vores legitime interesser og er baseret på databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f. De legitime interesser, der begrunder behandlingen, er vores interesse i at administrere, afholde samt løbende kunne forbedre vores tilbudte uddannelsesaktiviteter, events og produkter. | Almindelige personoplysninger: dit navn, telefonnummer, e-mail, virksomhed/organisation, som du arbejder for, din titel og stilling samt information, som du giver os vedrørende deltagelse i vores uddannelsesaktiviteter og events fx forplejning. | Vi opbevarer dine personoplysninger i tre år fra din sidste deltagelse på en af vores uddannelsesaktiviteter og/eller events (kurser, webinarer, brugergruppemøder, brugerinterviews mv.). |
3. Potentiel kunde
Hvordan indsamler vi dine personoplysninger?
Sweco indsamler dine personoplysninger direkte fra dig, som du giver os som led i et muligt kundeforhold.
Hvilke behandlinger bruger vi dine personoplysninger til?
– Kommunikation med potentielle kunder
– Nyhedsbreve
Kommunikation med potentielle kunder
Formål | Retlige grundlag | Kategori af personoplysninger | Opbevaring |
Som potentiel kunde hos Sweco behandler vi dine oplysninger for at kunne yde rådgivning om vores produkter og tjenester med henblik på at indgå en aftale med dig eller den juridiske person du repræsenterer. | Behandlingen af dine personoplysninger sker som led i opfyldelse af kontrakt, og er baseret på databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b. | Almindelige personoplysninger: dit navn, telefonnummer, e-mail, virksomhed/organisation, som du arbejder for, samt din titel og stilling | Vi opbevarer dine personoplysninger i to år fra vores sidste kommunikation med dig, hvis vi ikke har indgået en kundeaftale med dig eller den juridiske person du repræsenterer. |
Nyhedsbreve
Formål | Retlige grundlag | Kategori af personoplysninger | Opbevaring |
Hvis du har tilmeldt dig vores nyhedsbrev, behandler vi dine personoplysninger til markedsføringsmæssige formål. Det kan være for at give dig nyheder om vores produkter, som fx nye features i produkterne, tips og tricks til hvordan du kan anvende vores produkter, samt nye tiltag vi arbejder på. Vi vil ligeledes behandle dine personoplysninger for at kommunikere løbende driftsinformation. | Behandlingen af dine personoplysninger sker på baggrund af dit samtykke og er baseret på databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a. Behandlingen af dine personoplysninger sker ligeledes som led i vores legitime interesser og er baseret på databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f. De legitime interesser der begrunder behandlingen, er vores interesse i at administrere dit samtykke og din evt. tilbagetrækning af samtykket. | Almindelige personoplysninger: dit navn, e-mail, stilling virksomhed/organisation som du arbejder for og interesser. | Vi opbevarer dine personoplysninger så længe du er tilmeldt vores nyhedsbreve. Hvis du vælger at afmelde vores nyhedsbreve, sletter vi dine oplysninger, medmindre vi behandler dine oplysninger til andre formål, som beskrevet i nærværende privatlivspolitik. |
Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at afmelde nyhedsbrevet. Det gør du ved at trykke frameld nederst i nyhedsbrevet og udfylde formularen.
Når du afmelder dig vores nyhedsbreve, vil du ikke længere modtage nyhedsbreve fra os, og vi sletter dine oplysninger (navn, e-mail og virksomhed/organisation som du arbejder for), medmindre vi behandler disse oplysninger til andre formål, som vil være beskrevet i nærværende privatlivspolitik. At du trækker dit samtykke tilbage, vil dog ikke påvirke lovligheden af den behandling, som foretages inden tilbagetrækning af samtykket. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
4. Bruger af vores produkter
Du er bruger af vores produkter, når du anvender vores produkter. Det kan være du anvender vores produkter som borger, renovatør, skadedyrsbekæmper mv.
Hvordan indsamler vi dine personoplysninger?
Sweco indsamler dine personoplysninger direkte fra dig, som du giver os ved brug af vores produkter.
Hvilke behandlinger bruger vi dine personoplysninger til?
– Levering af vores produkter og tjenester
– Nyhedsbreve
– Uddannelsesaktiviteter og events (kurser, webinarer, brugergruppemøder, brugerinterviews)
Levering af vores produkter og tjenester
Formål | Retlige grundlag | Kategori af personoplysninger | Opbevaring |
Som bruger af Swecos produkter behandler vi dine oplysninger for at kunne yde rådgivning og support til dig ifm. levering af vores produkter og tjenester. | Behandlingen af dine personoplysninger sker som led i vores legitime interesser og er baseret på databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f. De legitime interesser der begrunder behandlingen, er vores interesse i at yde rådgivning og support til dig ifm. levering af vores produkter og tjenester. | Almindelige personoplysninger: dit navn, e-mail og virksomhed/organisation som du arbejder for. | Vi opbevarer dine personoplysninger så længe vi leverer vores produkter og tjenester til dig, plus op til 5 år efter ophør af aftalen om levering af vores produkter og tjenester. |
Nyhedsbreve
Formål | Retlige grundlag | Kategori af personoplysninger | Opbevaring |
Hvis du har tilmeldt dig vores nyhedsbrev, behandler vi dine personoplysninger til markedsføringsmæssige formål. Det kan være for at give dig nyheder om vores produkter, som fx nye features i produkterne, tips og tricks til hvordan du kan anvende vores produkter, samt nye tiltag vi arbejder på. Vi vil ligeledes behandle dine personoplysninger for at kommunikere løbende driftsinformation. | Behandlingen af dine personoplysninger sker på baggrund af dit samtykke og er baseret på databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a. Behandlingen af dine personoplysninger sker ligeledes som led i vores legitime interesser og er baseret på databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f. De legitime interesser der begrunder behandlingen, er vores interesse i at administrere dit samtykke og din evt. tilbagetrækning af samtykket. | Almindelige personoplysninger: dit navn, e-mail, stilling virksomhed/organisation som du arbejder for og interesser. | Vi opbevarer dine personoplysninger så længe du er tilmeldt vores nyhedsbreve. Hvis du vælger at afmelde vores nyhedsbreve, sletter vi dine oplysninger, medmindre vi behandler dine oplysninger til andre formål, som beskrevet i nærværende privatlivspolitik. |
Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at afmelde nyhedsbrevet. Det gør du ved at trykke frameld nederst i nyhedsbrevet og udfylde formularen.
Når du afmelder dig vores nyhedsbreve, vil du ikke længere modtage nyhedsbreve fra os, og vi sletter dine oplysninger (navn, e-mail og virksomhed/organisation som du arbejder for), medmindre vi behandler disse oplysninger til andre formål, som vil være beskrevet i nærværende privatlivspolitik. At du trækker dit samtykke tilbage, vil dog ikke påvirke lovligheden af den behandling, som foretages inden tilbagetrækning af samtykket. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
Uddannelsesaktiviteter og events (kurser, webinarer, brugergruppemøder, brugerinterviews mv.)
Formål | Retlige grundlag | Kategori af personoplysninger | Opbevaring |
Vi behandler dine oplysninger for at kunne administrere, afholde og evaluere på vores uddannelsesaktiviteter og events, samt have kontakt med dig før, under og efter vores uddannelsesaktiviteter og events. | Behandlingen af dine personoplysninger sker som led i vores legitime interesser og er baseret på databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f. De legitime interesser der begrunder behandlingen, er vores interesse i at administrere, afholde samt løbende kunne forbedre vores tilbudte uddannelsesaktiviteter, events og produkter. | Almindelige personoplysninger: dit navn, telefonnummer, e-mail, virksomhed/organisation, som du arbejder for, din titel og stilling samt information, som du giver os vedrørende deltagelse i vores uddannelsesaktiviteter og events fx forplejning. | Vi opbevarer dine personoplysninger i tre år fra din sidste deltagelse på en af vores uddannelsesaktiviteter og/eller events (kurser, webinarer, brugergruppemøder, brugerinterviews mv.). |
5. Videregivelse
Sweco kan dele dine oplysninger med andre enheder i Sweco, myndigheder, aktører (herunder databehandlere, se pkt. 8) eller internationale organisationer. Vi vil dog kun dele dine personoplysninger med betroede aktører og kun i det omfang, det er nødvendigt.
6. Databehandlere
Sweco anvender databehandlere, som hjælper os med at levere vores produkter og tjenester til dig fx ifm. udsendelse af nyhedsbreve, uddannelsesaktiviteter, samt administration og opfyldelse af vores aftaler med dig mv.
Vi anvender kun databehandlere, der har iværksat de nødvendige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at beskytte dine personoplysninger.
Sweco sørger for, at vi til enhver tid har databehandleraftaler på plads, hvori det er tydeligt, at vores databehandlere kun må behandle dine personoplysninger i overensstemmelse med vores instruks og derfor ikke til deres egne formål.
I de tilfælde at personoplysninger overføres til tredjelande, sørger vi for, at der er det fornødne overførselsgrundlag, hvor vi primært benytter os af Kommissionens tilstrækkelighedsafgørelser, og andre relevante overførselsgrundlag såsom Standard Contractual Clauses (SCC).
7. Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af dine personoplysninger. For at gøre brug af dine rettigheder bedes du sende en e-mail til: ddf-compliance@sweco.dk
Der kan dog være omstændigheder, der begrænser dine rettigheder, særligt hvis behandling af dine personoplysninger er påkrævet for at opfylde vores retlige forpligtelser, eller hvis der er andre legitime formål med behandlingen. Sweco vil efterkomme din anmodning snarest muligt i overensstemmelse med gældende lovgivning. Hvis Sweco ikke kan imødekomme din anmodning, kontakter vi dig.
Ret til se oplysninger (indsigtsretten)
Du har ret til at modtage information om og få indsigt i dine personoplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte.
Ret til sletning (”retten til at blive glemt”)
Du har ret til at få slettet dine personoplysninger (”retten til at blive glemt”).
Ret til begrænsning af behandling
Du har ret til at begrænse behandling af dine personoplysninger.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelser mod behandlingen af dine personoplysninger.
Ret til dataportabilitet
Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format og, hvis teknisk muligt, at få dine personoplysninger transmitteret til en dataansvarlig.
8. Klage til Datatilsynet
Hvis du er uenig i den måde, som Sweco behandler dine personoplysninger på, eller de formål, som vi behandler oplysningerne til, er du velkommen til at kontakte os. Du kan også indgive en klage til
Datatilsynet
Borgergade 28, 5. sal
1300 København K
Telefon 33 19 32 00
E-mail: dt@datatilsynet.dk