Gødvad

Dybkærskolen

Dybkærskolen nyfortolker folkeskolen som en afgrænset institution og størrelse. Skole på Bakken er hjertet i Gødvad, et lokalt kultur- og aktivitetscenter, der summer af liv både i og uden for skoletiden. Med sin strategiske placering ved områdets idrætshaller, Gødvad kirke og lokalbutikkerne, danner Dybkærskolen det nye bytorv i Gødvad, og skaber en dynamisk og sammenhængende bydel.

Fakta om projektet

    Lokation
    Gødvad
    Bygherre
    Silkeborg Kommune
    Ydelser
    Integreret rådgivning (arkitekt- og ingeniørydelser)
    Areal
    10.200 m2
    Samarbejdspartnere
    Vega Landskab, Autens
    År
    Gennemført, 2024
    Arkitektens hovedgreb: Skolen på Bakken

    Projektets arkitektoniske hovedgreb tager afsæt i placeringen af skolebyggeriet; Med ’Bakken’ som inspirationskilde fremstår skolebygningen i tre etager, der ligesom en bakke har et højdepunkt og flader ud i en skala, der optræder mere human for selv de mindste elever, der løber omkring skolen.

    På Dybkærskolen er elevernes trivsel og udvikling i centrum, og skolen har implementeret en række initiativer, der fremmer både faglig og personlig vækst – fra spændende projektarbejde og kreative workshops til stærke samarbejder med lokale virksomheder og kulturinstitutioner, får eleverne mulighed for at udforske deres interesser og talenter. Det kommer bl.a. til udtryk ved, at skolen har mange små zoner, hvor eleverne kan fordybe sig i projekt- og gruppearbejde, klasseværelserne har forskellige typer af siddepladser og afskærmningsmuligheder, ligesom her er mange måder at trække undervisningen ud under åben himmel på skolens tagterrasser. Hver årgang har bl.a. deres eget område, som består af lokaler i forskellig størrelse samt et areal, der binder klasselokalerne sammen.

    I hele processen har vi med kommunen og repræsentanter fra skolen haft særligt fokus på at opføre en skole, hvor mulighederne for en varieret og inspirerende skoledag er til stede.

    Skolens samlede areal er opdelt i fem områder, hvor de tre afdelinger – indskoling, mellemtrin og udskoling – udgør størstedelen af arealet og indeholder et atrium i midten af skolen. De øvrige arealer grupperer sig i de organisatoriske miljøer samt i fællesarealer til samling, PLC, FabLab, musik og madhus. Skolens struktur gør det let for både elever, personale og fritidsbrugere at orientere sig i bygningen, og bygningen i sig selv bliver identitetsskabende for den enkelte afdeling. Idéen om Skolen på Bakken er et gennemgående i designet af Dybkærsskolen, som er placeret på toppen af Gødvad Bakke, omgivet af et stort kuperet landskab. Bakken som motiv er også tænkt ind i landskabsarkitekturen omkring skolen og i skolens opbygning.

    Årets Skolebyggeri 2024

    En fagjury og offentlig afstemning pegede tilsammen på Dybkærskolen som vinder af Årets Skolebyggeri 2024

    “Skolen binder på magisk vis nye fællesskaber, fleksible læringsmiljøer og lokalområdet sammen i fortryllende rammer. Med sin strategiske placering ved områdets idrætshaller, Gødvad kirke og lokalbutikkerne, fletter Dybkærskolen sammen med det nye bevægelsesbytorv og skaber et spændende nyt samlingspunkt i lokalområdet.”

    Sweco har som totalrådgiver leveret samtlige arkitekt- og ingeniørydelser og står således bag stregerne for skolen i henhold til Silkeborg Kommune bæredygtighedskrav. Dybkærskolen er skitseret og projekteret ud fra det overordnede princip om mindst muligt CO2-aftryk og understøtter centrale og udvalgte mål for bæredygtig udvikling. Brugerinddragelse af lærer, medarbejdere og elever står centralt med henblik på at styrke engagement og medindflydelse på fx design af udearealer og læringsmiljøer.

    Ved skolens respektive afdelingsindgange er der identitetsskabende gårdrum, så de enkelte afdelinger også i uderummene kan samles til store fællesskaber på tværs af årgange, og når det kommer til materiale- og farvepalette er det også Swecos arkitekter og eksperter i undervisningsbyggerier der har udarbejdet design der går igen fra bygning til inventar, indefra og ud, ligesom vi også har sat stregerne til specialinventaret.

    Elever af Dybkærskolen og lokalbefolkningen har glæde af skolens udearealer som består af ny legeplads med bl.a. basketball, multibane, klatrenet, huler mm. Skolen på Bakken er beklædt med teglfacader og stål samt store glaspartier, som bidrager til maksimalt lysindfald i klasselokaler og de øvrige læringszoner. På skolens shedtage er der etableret solceller, som danner ’basen’ på skolen, mens der er grønne tage på de øvrige tagflader, hvor der ikke er tagterrasser og aktivitetsflader.

    Dybkærskolen er et forbilledligt eksempel på, hvordan en moderne skole kan integreres i lokalsamfundet og fungere som et samlingspunkt for både læring og fritidsaktiviteter. En skole, der ikke kun uddanner, men også inspirerer og styrker fællesskabet i Gødvad.

    ”Helt fra begyndelsen oplevede vi som repræsentanter fra skolen et dedikeret og meget professionelt team af arkitekter, ingeniører og eksperter, der delte vores ambitioner for den nye skole her i Gødvad. At omsætte det pædagogiske byggeprogram til en helt fantastisk bygning, som i mange år frem skal skabe rammen for fremtidens talenter og unge. Det er ikke kun os som lærer og elever, men hele lokalområdet der har gavn af resultatet med Skolen på Bakken. Sweco har tegnet og skabt den største gave elever kan få – nemlig læringsrum, der er inspirerende og alsidige”. Agnete, pædagogisk leder på Dybkærskolen

    1 / 7
    Vil du vide mere om vores projekter?
    Send os dit spørgsmål og vi kontakter dig.
    • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.