Herlev
Byggeledelse og arbejdsmiljøkoordinering på Herlev Hospital
Byggeriet omfatter en udbygning af Nyt Hospital Herlev med et mor/barn akutafsnit på 55.000 m2 samt en servicebygning, sterilcentral, P-hus og et renseanlæg, i alt yderligere 20.000 m2. Sweco er byggeleder og arbejdsmiljøkoordinator på hele det 75.000 m2 store nybyggeri.

Fakta om projektet
- Lokation
- Herlev
- Bygherre
- Region Hovedstaden
- Areal
- 75.000 m²
- Entrepriseform
- Storentreprise, Fagentreprise
- Ydelse
- Byggeledelse og arbejdsmiljørådgivning
- Samarbejdspartner
- H+ Arkitekter
- Status
- Afleveret, 2022
Nyt Hospital Herlev samler funktioner og specialer i moderniserede rammer, der skal højne hospitalsmiljøerne og sikre de bedste mulige vilkår for behandling, uddannelse og forskning. Byggeriet er opdelt i to spor:
- Delprojekt A: Kvinde-barn-bygning og ny akutmodtagelse – i alt 56.585 m2 (Byggeledelse og AMK)
- Delprojekt B: Udvidelse af eksisterende servicebygning og kapel hhv. 7.968m2 og 530 m2 (AMK)
Derudover har Sweco varetaget byggeledelsen på de nye haver omkring Nyt Hospital Herlev. En udfordring i projektet, der konstant krævede opmærksomhed var forståelsen for, at Herlev Hospital var i fuld drift under udførelsen, og at hospitalet ikke må forstyrres af byggeriet. Dette krævede nøje planlægning og dialog mellem driften af Herlev Hospital og byggeledelsen.
Byggeledelse
Byggeledelsen varetog projektgranskning af det samlede hovedprojekt og hovedtidsplan. Projektgennemgangen sikrede sammenhæng i udbudsmaterialet, grænseflader og bygbarhed. For at sikre kvaliteten og funktionaliteten arbejdede byggeledelsen målrettet med at involvere og koordinere med brugerne – bla. ved nabomøder, som informerede om de gener, der måtte dukke op undervejs.
Projektet har omfattet ca. 30 fag- og storentrepriser, fordelt på 3 byggerier, som vi var ansvarlig byggeleder for. Entrepriseudgifterne beløber sig til 3,2 milliarder DKK.
Byggeledelse med fokus på bygbare løsninger og stringente grænseflader
Vi har på denne opgave været inddraget meget tidligt i forløbet – 11 måneder før opstart af det første byggeri på matriklen. Vi kunne derfor tidligt kunne påbegynde planlægning af byggeplads og en analyse af arbejdsgange og processer, ligesom vi granskede det udarbejdede projektmateriale allerede i projektforslagsfasen. Vi havde derfor også mulighed for at påvirke de endelige løsninger i hovedprojektfasen med henblik på at sikre bygbare og montagevenlige løsninger. Det sikrede samtidig et godt grundlag for at arbejde seriøst med udførelsestidsplaner inden udbud og licitation.
Vi deltog i strategiarbejdet omkring entrepriseopdeling, ligesom vi havde stort fokus på at sikre klare og tydelige grænseflader mellem entrepriser. Vores tidlige inddragelse var med til at sikre en sund prisdannelse og udarbejdelse af robuste tidsplaner. Entreprenørerne havde forkus på planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet, så det kunne udføres arbejdsmæssigt forsvarligt. Ligeledes blev der straks fulgt op på de anmærkninger, som blev givet på sikkerhedsrunderingerne. Igennem hele byggeriet, var der en god og konstruktiv dialog på sikkerhedsmøderne. Arbejdstilsynet var på månedlige besøg på pladsen og udtrykte generelt tilfredshed med forholdene på byggepladsen og afleverede en besøgsrapport uden anmærkninger.



Risikohåndtering
Helt konkret blev risici på projektet håndteret i tæt samarbejde med bygherre. Byggeledelsen deltog i bygherres risikomøder. Herudover havde byggeledelsen månedligt møder internt med fokus på risici – på kort, mellem og langt sigt – i forhold til rettidig afklaring i forhold til tidsplanen. Byggeledelsen arbejdede systematisk med projektets risici i henhold til gældende risikostyringsmanual, så projektet fortsat kunne realiseres inden for den fastsatte økonomiske ramme.
Løsningsorienteret samarbejdspartner for Bygherre og Entreprenører
Der har gennem hele forløbet været stor opbakning fra bygherren, hvilket smitter af på alle aktører og er med til at skabe den nødvendige respekt for arbejdsmiljøkoordinatorens arbejde. Arbejdsmiljøkoordinatoren høstede stor anerkendelse fra bygherren og igennem dialogens ånd, besluttede bygherren at fokusere endnu mere på sikkerhed- og sundhed, og ansatte endnu en halvtidsressource.
Mor/barn og akuthuset
Mor/barn og akuthuset er et byggeri i 5 etager samt kælder og omfatter 2 kvadratiske basisbygninger af forskellig størrelse i 2 etager indeholdende intensivafdelinger, operationsstuer, observationsrum, undersøgelsesrum, CT-scannerrum, fødestuer, ambulatorier, kontorer mv. Oven på de arkitektonisk lidt tungere basisbygninger er placeret 2 cirkulære transparente bygninger i henholdsvis 3 og 2 etager, som indeholder sengestuer for de patienter, der er indlagt akut. I Kvinde–Barn–Centeret er der indrettet specialstuer til for tidligt fødte børn med plads til familien. Derudover bliver de nye fødestuer indrettet som sansefødestuer, og der er nærhed mellem svangre- barselafsnit og sengeafsnittet for kvindesygdomme. Desuden ligger afsnit for behandling af nyfødte i forlængelse af fødemodtagelse og fødegang.