Randselva bro i Norge

Swecos BIM-eksperter fra Danmark, Norge, Finland og Polen står bag modelleringen af en 634 meter lang beton-bro, som krydser Randselva-floden i Norge. Broen er den største bro i verden, der designes og bygges uden brug af tegninger.

Fakta

Placering: Norge

Kunde: Statens vegvesen

Periode: 2019 - 2021

Entreprenør: PNC Norge

Statisk eftervisning: Armando Rito

BIM projektering: Sweco

Randselva-projektet er en del af en større entreprise på udbygningen af E16-motorvejen i Norge på strækningen Eggemoen – Åsbygda nord for Oslo med den 634 meter lange beton-bro som hovedkonstruktion på strækningen.

I Norge er man førende i Norden inden for tegningsfrie broer, og de norske myndigheder kræver informationsmodeller for de fleste nye anlægsprojekter. I Randselva-projektet er Sweco ansvarlig for at modellere broen, styre den tegningsfrie proces og konstruere vejkonstruktionerne omkring broen.

Den parametriske 3D-model, som Sweco har udviklet til projektet, er derfor den eneste officielle dokumentation for det omfattende infrastruktur-projekt. Et projekt, der ville have været meget vanskeligt at styre uden en nøjagtig informationsmodel. Broen indeholder pt. mere end 200 spændkabler og 200.000 armeringsstænger. Et niveau af oplysninger, der er så godt som umulig at behandle manuelt, da over halvdelen af broen har et varierende tværsnit.

Sweco har løst opgaven i et internationalt setup, hvor Swecos BIM-eksperter fra Danmark, Finland, Norge og Polen har arbejdet sammen. Det danske team har særligt ansvar for de parametriske armeringsmodeller af søjler, fundamenter samt broens overbygning.

Informationsmodellen som det eneste dokument på byggepladsen

3D-informationsmodellen af Randselva-broen er det eneste, der bliver brugt som grundlag for kommunikation på design- og byggemøder. Via en cloud-løsning er modellen og dens detaljer tilgængelige for alle parter i byggeriet. Modellen er desuden designet så den sikrer, at hvert medlem af projektgruppen løbende kan orientere sig om status for alle model-elementer og ved hvilke oplysninger der kan bruges til f.eks. bestilling af byggematerialer.

Entreprenøren har dagligt adgang til en ’BIM-kiosk’ i form af en transportabel container med en computer, hvor modellen kan tilgås. Modellen gør det bl.a. muligt at overføre de forskellige overflader direkte til maskin-automatiseringssystemer, og at udgravninger dimensioneres og placeres nøjagtigt. Strukturerne dimensioneres også på stedet ved hjælp af koordinat- og måleinformation i modellen. Ligesom alt beton- og armeringsarbejde er afsat på pladsen ved brug af en kombination af afsætningsdata og augmented reality.

I september 2020 går Randselva-projektet ind i næste fase, hvor overbygningen af broen påbegyndes.

Swecos ydelser på projektet

 

  • Design af parametriske armeringsmodeller af broens fundamenter, søjler og overbygning (akse 2 & 3 ca. 350m)
  • Optimering af armeringsmængder, optimal placering af stød, forankring mm.
  • Shape-optimering (antallet af forskellige typer buk af armeringsstænger nedbringes, hvilket giver bedre bygbarhed og optimering på byggepladsen)
  • Clash kontrol
  • Eksport af IFC indeholdende alt byggeinformation