Carlsberg Station

Enghave Station i København er nedlagt, fjernet og erstattet af den nye Carlsberg Station, som er en del af den nye bydel, Carlsberg Byen. Det bliver en af Københavns travleste stationer, der skal fungere som trafikterminal for skift mellem tog og bus og med mange cyklister og gående til og fra stationen. Stationen er blevet anlagt med opretholdt drift på S-togsnettet.

Fakta

Opgave: Ny S-togsstation

Placering: København

Kunde: Carlsberg Byen P/S

Periode: 2012-2016

Anlægssum: DKK 120.000.000

Underrådgiver: Gottlieb Paludan Architects A/S, Atkins Danmark A/S

Kompetence: Totalrådgiver i alle projektfaser.

Beskrivelse

Projektet omfattede etablering af en helt ny station i Carlsberg Byens sydøstlige hjørne, vest for Vesterfælledvej og i nærheden af både boliger og uddannelsesinstitutioner. Stationen skal erstatte den nuværende Enghave Station, som nedlægges og fjernes.

Trafikalt knudepunkt
Ved fuld udbygning af Carlsberg Byens arealer forventes det, at den nye S-togsstation vil få omkring 12.000 afrejsende passagerer i døgnet. Det gør den til den tredjetravleste S-togsstation i København, kun overgået af Nørreport Station og Hovedbanegården. Derudover forventes det, at stationen skal fungere som trafikterminal med omskiftning mellem S-tog, lokalbusser og en hel række A-buslinjer.

Udformning af stationen
Stationen er anlagt med en ø-perron, hvor det vestgående spor er trukket til side for at give plads. Perronen er etableret med blandt andet teknikrum til informationssystemer, tekniske installationer og rengøring.

Stationens forplads udgøres af to udkragede brodæk, som rækker ud over det nordgående spor og via trapper, elevator og rulletrappe giver adgang perronen. Pladsen er etableret med cykelparkering, information, belysning mm.

Anlæg under drift
Stationen er anlagt i etaper, fordi banen har været i drift. Det har været nødvendigt at udføre enkelte arbejder med sporspærringer, enten nat-, weekend- eller ugespærringer. For at optimere samspillet mellem den rationelle udførelse og den minimale gene af banedriften er konstruktionerne udført i en kombination af præfabrikerede og på stedet støbte elementer, der tilgodeser krav og ønsker til både æstetik, drift og vedligeholdelse.

Det færdige anlæg er overdraget til Banedanmark og DSB og opført i henhold til aftalen mellem Transportministeriet og Carlsberg Byen P/S.

Kontakt

Cookie- og privatlivspolitik

Websitet anvender cookies, der hjælper med at indsamle oplysninger om besøgende på sweco.dk. Sweco bruger oplysningerne til at forstå, hvordan besøgende bruger websitet og til at kunne foretage nødvendige forbedringer. De cookies, som bruges, er ikke personlige data. Hvis du ikke vil acceptere Swecos cookiepolitik, kan du deaktivere den i din browser. Du vil dermed kunne besøge Swecos website uden at dit besøg bliver overvåget.