0 af 0 for ""

Randselva Bro beregning 4

Norge

Randselva bro

Verdens største tegningsløse bro

Swecos BIM-eksperter fra Danmark, Norge, Finland og Polen står bag modelleringen af en 634 meter lang beton-bro, som krydser Randselva-floden i Norge. Broen er den største bro i verden, der designes og bygges uden brug af tegninger.

Randselva-projektet er en del af en større entreprise på udbygningen af E16-motorvejen i Norge på strækningen Eggemoen – Åsbygda nord for Oslo med den 634 meter lange beton-bro som hovedkonstruktion på strækningen.

Lokation
Norge
Kunde
Statens Vegvesen
Entreprenør
PNC Norge
Statisk eftervisning
Armando Rito
Ydelser
Projektering
Længde
634 meter
Status
Under opførelse
Randselva Bro beregning
Randselva Bro beregning 5
Randselva Bro beregning 2

Informationsmodellen som det eneste dokument på byggepladsen

Sweco har løst opgaven i et internationalt setup, hvor Swecos BIM-eksperter fra Danmark, Finland, Norge og Polen har arbejdet sammen. Det danske team har særligt ansvar for de parametriske armeringsmodeller af søjler, fundamenter samt broens overbygning.

I Norge er man førende i Norden inden for tegningsfrie broer, og de norske myndigheder kræver informationsmodeller for de fleste nye anlægsprojekter. I Randselva-projektet er Sweco ansvarlig for at modellere broen, styre den tegningsfrie proces og konstruere vejkonstruktionerne omkring broen.

Den parametriske 3D-model, som Sweco har udviklet til projektet, er derfor den eneste officielle dokumentation for det omfattende infrastruktur-projekt. Et projekt, der ville have været meget vanskeligt at styre uden en nøjagtig informationsmodel. Broen indeholder pt. mere end 200 spændkabler og 200.000 armeringsstænger. Et niveau af oplysninger, der er så godt som umulig at behandle manuelt, da over halvdelen af broen har et varierende tværsnit.

BIM-kiosk og cloudløsning letter arbejdet

3D-informationsmodellen af Randselva-broen er det eneste, der bliver brugt som grundlag for kommunikation på design- og byggemøder. Via en cloud-løsning er modellen og dens detaljer tilgængelige for alle parter i byggeriet. Modellen er desuden designet så den sikrer, at hvert medlem af projektgruppen løbende kan orientere sig om status for alle model-elementer og ved hvilke oplysninger der kan bruges til f.eks. bestilling af byggematerialer.

Entreprenøren har dagligt adgang til en ’BIM-kiosk’ i form af en transportabel container med en computer, hvor modellen kan tilgås. Modellen gør det bl.a. muligt at overføre de forskellige overflader direkte til maskinautomatiseringssystemer, og at udgravninger dimensioneres og placeres nøjagtigt. Strukturerne dimensioneres også på stedet ved hjælp af koordinat- og måleinformation i modellen, ligesom alt beton- og armeringsarbejde er afsat på pladsen ved brug af en kombination af afsætningsdata og augmented reality.

I september 2020 gik Randselva-projektet ind i en ny fase, hvor overbygningen af broen påbegyndtes.

Randselva Bro beregning 3

Vil du vide mere om vores projekter?

Send os dit spørgsmål og vi kontakter dig.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.