København
Københavns Professionshøjskole
En ny bygning og en ombygning af det eksisterende uddannelses- og læringsmiljø i Sigurdsgade styrker professionshøjskolens campuskarakter og samspil med byen. Projektet har særligt fokus på udvikling af nye samarbejder og øget synlighed.
- Beliggenhed
- København N
- År
- 201f3-2017
- Bygherre
- Københavns Professionshøjskole
- Areal
- Nybyg: 5.200 m² / ombygning: 8.300 m²
- Anlægssum
- 150 mio. kr
- Rolle
- Arkitekt og totalrådgiver
- Ydelser
- Programmering, skitsering, brugerinddragelse, projekteringsledelse i alle faser og IKT
- Samarbejdspartnere
- Elindco | OBH Gruppen | Active City Transformation (ACT)
Sammenhæng mellem uddannelser og lokalområdet
Projektet tog afsæt i Professionshøjskolen Metropols campusstrategi, som har til formål at forvandle ’mange m² til kloge m²’. Strategien skaber sammenhæng mellem Metropols mange professionsuddannelser og har særligt fokus på udvikling af nye samarbejder og øget synlighed – både inden for den enkelte uddannelse og mellem uddannelserne og lokalområdet.
Fra småindustri til campus
Professionshøjskolen Metropol i Sigurdsgade ligger i et blandet byområde med en lidt rå og upoleret karakter. Den karakter er ført over i de nye facader i cortenstål. Det rå stål beklæder den nye bygning, trækker sig i et bånd forbi hovedindgangen i en eksisterende bygning og op på den nye tagetage på den gamle, bevaringsværdige bygning.
Facaden er specialudviklet og består af perforerede plader med lys bagved. Foran glaspartier fungerer facadepladen som skodder, der kan justere dagslysindtaget. Professionshøjskolens lysende facade markerer den nu i gadebilledet – og i bydelens bevidsthed.
Højnet studiemiljø
Kort efter projektstart blev Sweco Architects´ ydelser udvidet til at omfatte alle projektfaser. Derfor analyserede vi, i tæt samarbejde med bygherre, det foreliggende projekt, hvorefter alle projektets funktionelle sammenhænge blev udfordret og efterprøvet. Bagefter udviklede vi i samarbejde med brugerne et detaljeret byggeprogram, som blev brugt som et gennemgående værktøj til kvalitetssikring i alle projekteringsfaser.
Resultatet blev, at vi fik højnet det eksisterende studiemiljø og skabt plads til 900 nye studerende på Ernærings- og Sundhedsuddannelserne.
Nyt fagligt miljø
Fremtidens Professionshøjskole Metropol består af en række faglige miljøer fordelt sådan, at der opstår flest mulige fællesarealer i de fysiske overgange mellem de enkelte uddannelser.
Den nye bygning, bygning B, rummer ernæringsuddannelserne med teknisk krævende undervisningsfaciliteter og kompetencefællesskaber. Kompetencefællesskaberne er en nytænkning af laboratorie-, forsknings- og undervisningsfaciliteterne, som understøtter synergier på tværs af fagene.
‘Praksishuset’ for bl.a. fysioterapeuter og sygeplejersker har en tværfaglig funktion, som samler uddannelserne omkring træningsfaciliteter med simulationsrum og åbne konsultationsfaciliteter, hvor de studerende for første gang møder borgeren.