0 af 0 for ""

Skanderborg

Daginstitution Bison

Børnegården Bison er en integreret daginstitution til 130 vuggestue- og børnehavebørn, der opføres som erstatning for den nuværende institution, der er nedslidt og utidssvarende. I hele udviklingsprocessen har bæredygtighed været et designparameter på lige fod med det pædagogiske idegrundlag ift. materialevalg, holdbarhed og livscyklusanalyser for at leve op til kommunens egne ambitiøse krav. Vi har som arkitekt, landskabsarkitekt og ingeniør været totalrådgiver på projektet helt fra brugerinvolvering og idéoplæg til projektering, aflevering og ibrugtagning, samt udvikling af indretningskoncept og specialinventar.

Fakta om projektet

    Lokation
    Gl. Rye, Skanderborg
    År
    2024
    Bygherre
    Skanderborg Kommune
    Areal
    935 m² I 130 vuggestue- og børnehavebørn
    Ydelser
    Integreret arkitekt- og ingeniørrådgivning
    Samarbejdspartnere
    Høgh & Sønberg

    Fokus på at nedbringe husets CO2-aftryk

    Som arkitekter og ingeniører på projektet har vi i tæt samarbejde med kommunen og brugergruppe arbejdet aktivt med at nedbringe bygningens CO2-aftyk gennem hele processen ved hjælp af LCA-beregninger og variantstudier – bl.a. på relevante konstruktionsdele, som er indarbejdet i projektet. Materialernes CO2 aftryk har været en designparameter, som brugerne har skullet tage stilling til på lige vilkår med ønskerne til arkitektur og design.

    Den første LCA-beregning var på 9,35 kg/CO2/m2/år, og den sidste LCA-beregning, som er afleveret i forbindelse med udførelsesprojektet, ligger på 8,79 kg/CO2/m2/år.

    Genbrug af byggematerialer

    Den nye daginstitution opføres som en let og cirkelformet trækonstruktion og af en række genanvendte byggematerialer, bl.a. 3.800 genbrugstegl fra den gamle tandlægebygning på Virring Skole og røde genbrugssten fra et gammelt Per Kirkeby-monument til bygningens indvendige buede vægge. På samme måde genanvendes de eksisterende garderobeskabe fra den gamle institution på grunden ligeledes i den nye daginstitution.

    I processen har der været særligt fokus på materialevalget, hvor der lægges stor vægt på, at drifts- og vedligeholdelsesudgifter begrænses mest muligt. Det betyder bl.a., at der især har været opmærksomhed på arealoptimering og at byggeriets cirkelrunde form er med til at sikre en optimal klimaskærm. Så der kan opnås et samlet energiforbrug, som er så lille som muligt samtidig med, at der sikres flest mulige funktionelle kvadratmeter til institutionens børn og medarbejdere.

    Naturen som læringsredskab

    I projektet er naturen prioriteret højt i landskabsdesignet – både som læringsparameter men også for skabelsen af sjove, sunde og udfordrende legerum. En fælles- og fordelingszone med varierende rumligheder omkranser gårdrummet og skaber rum for samling og leg i både store og mindre fællesskaber, og gennem fælleszonen har alle grupperum direkte adgang til gårdrummet, som på den måde indgår som en del af institutionens muligheder for at skabe større forsamlinger. Alle grupperum er orienteret mod legepladsen og har direkte udgang via overdækkede nærarealer til ophold og leg.

    Bygningen er placeret i et meget grønt, natursmukt og kuperet område tæt på Himmelbjerget, som skaber en lille oase af børne- og dyreliv i landskabet. Naturens mangfoldighed får lov til at udfolde sig både tæt på byggeriet og i landskabsrummene og som ringe i vandet tiltager vildskaben i landskabet; fra slået plænegræs til vilde engarealer yderst. Den vilde natur sikrer lav vedligehold og drift, højner biodiversiteten, skaber gemmesteder for dyr og insekter samt opfordre til leg, undersøgelse og fordybelse i naturens egne læringsmiljøer.