Landsdækkende
Automatisk opdatering af adressedatabase for TDC
Udvikling af nyt IT-system
TDC benytter adresser i deres daglige arbejde med kunder, bredbånd, tv-pakker m.m. I den forbindelse trækker alle TDC’s IT- systemer på en adressedata fra den samme MasterAdresseDatabase. På månedlig basis blev databasen gennem mange år opdateret af Sweco med data fra OIS (Offentlig Informationsserver).
I 2020 lukkede OIS imidlertid, og TDC havde derfor brug for, at adresserne kunne opdateres på anden vis.
- Lokation
- Landsdækkende
- År
- 2020
- Bygherre
- TDC
- Ydelser
- IT-udvikling
Automatisk opdatering af adresser
På den opfordring har Sweco udviklet et nyt IT-system, som henter alle adresseændringer fra den såkaldte Datafordeleren. Datafordeleren gennemgår alle ændringer og sørger for, at adresser og veje i TDC’s MasterAdresseDatabase opdateres i henhold til data i de offentlige registrer, DAR og BBR.
Det gælder eksempelvis oprettelse af nye adresser og veje, nedlægning af adresser, ændringer i vejnavne, ændringer i husnummer, etage m.m.
Udover data fra Datafordeleren henter Swecos system også data fra Vejstatusregisteret (CVF) og opdaterer vejstatus på alle adresser, så TDC kan se, hvorvidt en vej er privat, offentlig eller fælles privat – data, der blandt andet har betydning ved gravearbejde.
IT-systemet tager hensyn til, at TDC manuelt kan oprette veje og adresser, hvis de som eksempel planlægger eller udfører opgaver på veje i nybyggerkvarterer, hvor adressen endnu ikke er oprettet i de offentlige registre. Når adressen er oprettet i de offentlige registrer, er systemet udviklet til at ændre den manuelle adresse til den officielle adresse.
IT-systemet er ligeledes udviklet til at udsende notifikationsmails om, hvad der er gået godt, men også når der er fejl i data fra de offentlige registre, eller hvis det fejler under opdatering. Fejl fundet i de offentlige data samles hver 14. dag og leveres til Datafordeleren, så de ansvarlige parter for de offentlige registre kan rette op på fejlene.
Systemet er kodet i .Net mod en Oracle-database.
Opdaterede adresser klar til brug
Med det nye system har TDC opnået en adressedatabase, som opdateres løbende med de ændringer, der foretages i de danske adresser.
Det betyder, at TDC i deres administrative system og kundesystem har direkte adgang til opdaterede adresser, kort tid efter ændringen er gennemført i de offentlige registrer. Dette sammenlignet med tidligere, hvor der kunne gå over en måned, før ændringen var gennemført i deres system. Det nye system har desuden medført, at der er mindre behov for manuelt at oprette adresser, hvilket har lettet TDC’s arbejdsgange.