Autimatisk adresseopdatering

Landsdækkende

Automatisk opdatering af adressedatabase for TDC

Udvikling af nyt IT-system

TDC benytter adresser i deres daglige arbejde med kunder, bredbånd, tv-pakker m.m. I den forbindelse trækker alle TDC’s IT- systemer på en adressedata fra den samme MasterAdresseDatabase. På månedlig basis blev databasen gennem mange år opdateret af Sweco med data fra OIS (Offentlig Informationsserver).

I 2020 lukkede OIS imidlertid, og TDC havde derfor brug for, at adresserne kunne opdateres på anden vis.

Lokation
Landsdækkende
År
2020
Bygherre
TDC
Ydelser
IT-udvikling

Automatisk opdatering af adresser

På den opfordring har Sweco udviklet et nyt IT-system, som henter alle adresseændringer fra den såkaldte Datafordeleren. Datafordeleren gennemgår alle ændringer og sørger for, at adresser og veje i TDC’s MasterAdresseDatabase opdateres i henhold til data i de offentlige registrer, DAR og BBR.

Det gælder eksempelvis oprettelse af nye adresser og veje, nedlægning af adresser, ændringer i vejnavne, ændringer i husnummer, etage m.m.

Udover data fra Datafordeleren henter Swecos system også data fra Vejstatusregisteret (CVF) og opdaterer vejstatus på alle adresser, så TDC kan se, hvorvidt en vej er privat, offentlig eller fælles privat – data, der blandt andet har betydning ved gravearbejde.

IT-systemet tager hensyn til, at TDC manuelt kan oprette veje og adresser, hvis de som eksempel planlægger eller udfører opgaver på veje i nybyggerkvarterer, hvor adressen endnu ikke er oprettet i de offentlige registre. Når adressen er oprettet i de offentlige registrer, er systemet udviklet til at ændre den manuelle adresse til den officielle adresse.

IT-systemet er ligeledes udviklet til at udsende notifikationsmails om, hvad der er gået godt, men også når der er fejl i data fra de offentlige registre, eller hvis det fejler under opdatering. Fejl fundet i de offentlige data samles hver 14. dag og leveres til Datafordeleren, så de ansvarlige parter for de offentlige registre kan rette op på fejlene.

Systemet er kodet i .Net mod en Oracle-database.

Opdaterede adresser klar til brug

Med det nye system har TDC opnået en adressedatabase, som opdateres løbende med de ændringer, der foretages i de danske adresser.

Det betyder, at TDC i deres administrative system og kundesystem har direkte adgang til opdaterede adresser, kort tid efter ændringen er gennemført i de offentlige registrer. Dette sammenlignet med tidligere, hvor der kunne gå over en måned, før ændringen var gennemført i deres system. Det nye system har desuden medført, at der er mindre behov for manuelt at oprette adresser, hvilket har lettet TDC’s arbejdsgange.

Vil du vide mere om vores projekter?
Send os dit spørgsmål og vi kontakter dig.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.