Hvad er hurtigst på tværs af København – bil, cykel eller offentlig transport?

Københavnernes hovedargument for at tage cyklen er, at de mener, den er hurtigst. Men er det nu også sådan, det forholder sig i virkeligheden? Det har Sweco sat sig for at teste. Derfor blev CEO Dariush Rezai og divisionsdirektørerne, Jørgen Thomsen og Claus Michael Andersen sendt af sted på tværs af København i mandagens myldretrafik; en i bil, en på cykel og en med offentlig transport. Læs med og find ud af, hvem der kom først i mål.

I Swecos seneste Urban Insight rapport, ”Urban mobility from a human scale – promoting and facilitating active travel in cities” nævnes København som en af verdens bedste cykelbyer. For med 416 kilometers cykelsti i byen har københavnerne mange gode muligheder for at tage cyklen, og det gør de også, da 29% af transporten i København foregår på cykel.

Ifølge rapporten mener 53% af københavnerne i en rundspørge, at cyklen er det hurtigste transportmiddel i København. De har nemlig fart som primære grund til at vælge cyklen frem for bilen eller det offentlige, når turen eksempelvis går på arbejde om morgenen. Nu skal det testes, om de har ret.

Derfor sendte Sweco mandag morgen tre friske medarbejdere af sted i morgentrafikken; CEO Dariush Rezai i bil, divisionsdirektør for planlægning og design, Jørgen Thomsen, på cykel og divisionsdirektør for transport og mobilitet, Claus Michael Andersen, med den offentlige transport. Ruten gik fra hovedindgangen ved Bispebjerg Hospital på tværs af byen med målstreg ved byggeriet til Swecos nye hovedkvarter i Ørestad.

Ruten var valgt, da Bispebjerg Hospital udgjorde et godt startpunkt i forhold til at skabe en rute, der skærer igennem byen og samtidig er en realistisk distance, særligt for cyklen. Derudover har Sweco være bygherrerådgiver på det somatiske hospital på Bispebjerg, som omfatter nybyggeri af ca. 81.000 m2, hvilket derfor gav en god anledning til netop at vælge det som startpunkt. Alle trafikanterne kom desuden forbi Ny Nørreport St., som Sweco også var rådgiver på i forbindelse med renoveringen, inden de nåede det nye Swecos nye hovedkvarter i Ørestad som forventes at være indflytningsklar til efteråret. Turen illustrerede derfor en fiktiv, men mulig tur til Swecos fremtidige arbejdsplads.

Startskuddet lød kl. 07.48, og i videoen kan du se, hvem der var den første over målstregen i tiden 30.15, og hvem der blev nummer to og tre i tiderne 32.50 og 49.35.

 Oversigt over de tre ruter


Her ses cyklens rute, bilens rute og ruten med det offentlige.

 

Cookie- og privatlivspolitik

Websitet anvender cookies, der hjælper med at indsamle oplysninger om besøgende på sweco.dk. Sweco bruger oplysningerne til at forstå, hvordan besøgende bruger websitet og til at kunne foretage nødvendige forbedringer. De cookies, som bruges, er ikke personlige data. Hvis du ikke vil acceptere Swecos cookiepolitik, kan du deaktivere den i din browser. Du vil dermed kunne besøge Swecos website uden at dit besøg bliver overvåget.