Droner kan sikre billigere og effektive eftersyn af broer

I december udførte Sweco for første gang et eftersyn på en bro ved hjælp af en drone i forbindelse med et projekt for Vejdirektoratet. Droneeftersynet gjorde det muligt at halvere omkostningerne til eftersynet, og alle parter var helt tilfredse med resultatet.

Hylkedalsbroen tæt ved Kolding fik i december 2018 en lidt uventet gæst, nemlig en drone der skulle inspicere undersiden af broen, hvor 36 brolejer var blevet udskiftet året forinden.

”Normalt kræver sådan en inspektion lift og mandskab, her valgte vi i stedet at teste, hvor godt en drone kunne løse opgaven. Vejdirektoratet var glædeligt med på ideen, så vi fik engageret en af vores dronepiloter, som af to gange var ude med forskellige typer af droner og tage billeder af de 36 brolejer, der skulle inspiceres,” fortæller Leif Holmstrøm, der er ingeniør i Sweco.

Resultatet viste sig også fint at leve op kravene, også selvom forholdene med vind og vejr var lidt udfordrende. Der blev taget billeder af alle 36 lejer, som derefter blev gransket for at vurdere potentielle skader eller fejl på lejerne.

”Det er fortsat plads til forbedring, da nogle få billeder blev lidt slørede, men selv med få børnesygdomme var det muligt levere et kvalitetseftersyn til omkring halvdelen af, hvad det ellers ville have kostet,” forklarer Leif Holmstrøm.

Hos Vejdirektoratet er de også positive omkring fremadrettet at inddrage droner i et større omfang til eftersyn af vores bygværker, såvel som på sigt at udføre fotoregistrering og dataindsamling med droner og automatiske skadesdetektering.

”På trods af, der var lidt med skarpheden af billederne, så synes vi det er oplagt fremadrettet at anvende droner til denne type opgaver, hvor det er en meget afgrænset opgave med enkelte komponenter i et svært tilgængeligt område, der skal inspiceres,” fortæller Allan Højgaard Madsen, der er ingeniør og ansvarlig for eftersynet hos Vejdirektoratet.

Halvering af omkostninger
Da brolejerne, som sidder i 20 meters højde, sidste år skulle udskiftes, var der behov for at anvende en lift, hvilket var besværet af områdets natur, som er præget af sumpet engbund. Opgaven krævede nemlig, at der blev lagt 300 køreplader ud for, at liften kunne komme til stilladset kunne etableres. Dette betød, at der skulle laves restriktioner for bilisterne, trafikgenerne var dog begrænsede.

”Hvis vi skulle have haft en lift ud igen, som vi normalt gør ved eftersyn, var det blevet langt dyrere, så det var interessant at se, hvordan vi kunne anvende dronen som et alternativ. Det er selvfølgelig noget andet, ”kun” at se brolejerne på billeder og ikke have mulighed for at inspicere dem direkte. Men billederne blev så gode, så både vi og kunden var tilfredse med resultatet,” fortæller Leif Holmstrøm.

Morten Kragh, der var dronepilot på projektet, kan også kun se muligheder i dronen som værktøj:

”Droner er generelt et værktøj, der begynder at få mere og mere opmærksomhed. Vi ser mange muligheder, hvor de kan bidrage til omkostningseffektivisering. Det er derfor helt sikkert en metode, vi vil kigge mere ind i fremtiden, da den har stort potentiale.”

Jomfruflyvning med drilske vejr- og pladsforhold
Eftersynet skulle udføres inden 13. december, og der skulle tages en splinterny drone i brug, som kunne sikre, at billederne var af høj nok kvalitet. Der var derfor lidt sved på panden og høj koncentration hos dronepilot Morten Kragh.

”At lave eftersyn under en bro kan virke enkelt, men forholdene øger udfordringsgraden. Der er meget begrænset flyveplads under broen, særligt når vi skal tæt nok på brolejerne for at få gode billeder, hvilket også kræver, at dronen holdes helt stabilt i luften. Desuden virker sådan en bro lidt som en vindtunnel, der kan gøre dronen svær at manøvrere, og dette bliver kun mere udfordrende af, at de sædvanlige GPS-hjælpemidler ikke er tilgængelige, når man flyver under en stor jern- og betonklods,” fortæller Morten Kragh og uddyber:

”Brolejer er heller ikke de mest fotogene i verden, så vi var lidt spændte på, hvordan resultatet ville blive. Heldigvis endte det godt.”

Droneeftersynet er afhængigt af vejret, da det skal være tørt og ikke for blæsende, for at dronen er sikker at flyve med, og billederne ikke bliver sløret. Det er derfor ikke helt uden udfordringer at lave droneeftersynene. Ikke desto mindre er der stort potentiale ved brug af droner ved eftersynsopgaver, men også til eksempelvis indsamling af data.

Cookie- og privatlivspolitik

Websitet anvender cookies, der hjælper med at indsamle oplysninger om besøgende på sweco.dk. Sweco bruger oplysningerne til at forstå, hvordan besøgende bruger websitet og til at kunne foretage nødvendige forbedringer. De cookies, som bruges, er ikke personlige data. Hvis du ikke vil acceptere Swecos cookiepolitik, kan du deaktivere den i din browser. Du vil dermed kunne besøge Swecos website uden at dit besøg bliver overvåget.