E-handel transformerer vores byer

/contentassets/4822abff4505452cb07c6cb4c44cae47/e-commerce-pressemeddelelse_770x380.jpg

E-handel transformerer vores byer

14 juni 2018
E-handel har ikke bare ændret vores shoppingvaner – den har også indflydelse på logistikken, byplanlægningen og måden vi bygger ejendomme på i byerne. Påvirkningen bliver endnu mere tydelig i takt med, at vores shopping på nettet stiger.

Omsætningen på e-handelsmarkedet øges støt med 10 til 15 procent om året. Det betyder løbende strukturelle ændringer hos detailforsyningskæderne. Shopping er gået fra at være en relativt forudsigelig adfærd i forhold til tid og sted til at blive en langt mere kompleks størrelse. Det giver nye udfordringer for både byplanlæggere, detailhandlen og logistikvirksomheder, f.eks. i forhold til at levere varer til individuelle kunder, administrere afkast, lagerstyring i butikken og udbud af leveringsmuligheder.

"E-handel har givet forbrugeren en ny form for bekvemmelighed, og det har betydet en helt ny forbrugeradfærd. Kunderne bestiller ofte flere forskellige størrelser og modeller, hvorefter de returnerer det, der ikke passer, eller det de ikke kan lide. Prøverummet er så at sige flyttet fra butikken og ind folks hjem," fortæller Robert Sommar, der er transport- og logistikekspert hos Sweco. Robert er en af ekspertere bag Sweco-rapporten "Signed, Sealed, Delivered - Analysing the Impact of E-commerce on Urban Areas".

Den samlede effekt af den forøgede net-handel er stadig ikke fuldt afdækket, men det står klart, at ineffektivitet i de løsninger, vi anvender i dag, fører til unødvendig stigning i både trafikbelastning og forurening. Som en konsekvens af de nye indkøbsvaner spår Sweco, at detaillokalet står overfor at skulle genopfinde sig selv, og traditionelle butikker i højere grad vil blive erstattet af showrooms.

Samtidig vil den struktur og funktion af lagre, terminaler og indsamlingssteder, vi kender i dag, samt logistikfunktionen i lejlighedsbyggerier og private boliger højst sandsynligt også ændre sig som følge af den stigende e-handel.

"Ineffektiviteten i de løsninger, vi har i dag, viser et tydeligt behov for nytænkning og identificering af effektive løsninger til distributionsprincipper, strategier og design i fremtidens forsyningskæder. Samtidig med at disse løsninger skal integreres i bystrukturerne," konkluderer Robert Sommar.

Baggrund
Urban Insights fundament bygger på en række rapporter udarbejdet af eksperter fra Sweco. Det er et langsigtet initiativ med et årligt varierende tema. I 2018 er temaet Urban Move, der fokuserer på mobilitet og bæredygtig udvikling af transporten i Europa. Eksperter fra hele Sweco deler deres viden og indsigt med fokus på forskellige emner inden for byudvikling set fra indbyggernes perspektiv.

Hent rapporten her: http://www.swecourbaninsight.com/urban-move/signed_sealed_delivered/

For mere information om Urban Insight, besøg: http://www.swecourbaninsight.com/

 

Kontakt

Rune
Chrøis
Marketing- og kommunikationschef, Sweco Danmark
+45 4348 6972
Fraq r-znvy

Cookie- og privatlivspolitik

Websitet anvender cookies, der hjælper med at indsamle oplysninger om besøgende på sweco.dk. Sweco bruger oplysningerne til at forstå, hvordan besøgende bruger websitet og til at kunne foretage nødvendige forbedringer. De cookies, som bruges, er ikke personlige data. Hvis du ikke vil acceptere Swecos cookiepolitik, kan du deaktivere den i din browser. Du vil dermed kunne besøge Swecos website uden at dit besøg bliver overvåget.