16 nysgerrige piger indtog Sweco på Girls’ Day in Science

16 nysgerrige piger indtog Sweco på Girls’ Day in Science

7 december 2016
I sidste uge deltog Sweco endnu engang i den landsdækkende kampagne, Girls’ Day in Science, som skal få flere piger til at vælge en naturvidenskabelig uddannelse.

Under temaerne "Bæredygtig regnvandshåndtering i boligområder" og "Affaldshåndtering – sortering og genanvendelse" mødte pigerne fra 9. klasse på Guldberg Skole i København tre af Swecos kvindelige kolleger, Anne Hamann Pedersen, Sara Svantesson og Mia Lind Holmbo, som gav dem indblik i ingeniør-arbejdet på en kreativ og sjov måde. Formålet var at inspirere pigerne og give dem en idé om, hvordan det som kvinde er at arbejde med naturvidenskab:

"Ifølge forskningen vurderes rollemodeller at være særligt vigtige for at engagere piger i naturvidenskab. På dagen får pigerne således mulighed for at møde vidt forskellige kvinder fra forskellige uddannelser og i forskellige job, som de kan spejle sig i...", siger Nanna Seidelin fra Naturvidenskabernes Hus, som driver Jet-Net.dk, der er arrangør af Girls' Day in Science.

Og dagen gav mange gode og aktive diskussioner - pigerne hjalp endda Sweco med at komme med indspark og ideer til aktuelle projekter. Mia Lind Holmbo siger afslutningsvist:

"Der var god energi hele dagen igennem, så vi håber, at pigerne er kommet hjem med ny inspiration. Forhåbentligt vil vi også se nogle af dem i rådgiverbranchen i fremtiden".

Om Jet-Net.dk: Jet-Net.dk er et landsdækkende skole-virksomhedsnetværk, som gennem spændende samarbejdskoncepter søger at inspirere flere unge til at vælge en teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse. Foruden de seks kernevirksomheder Sweco, Danfoss, Grundfos, Novozymes, Coloplast og Microsoft tæller netværket mere end 70 virksomheder samt grundskoler og gymnasier.

Læs mere om Jet-Net.dk her.


Her planlægger 9. klassespigerne fra Guldberg Skole regnvandshåndtering i et nyt boligområde og affaldshåndtering på et hospital sammen med Swecos konsulenter Anne, Mia og Sara.