Sweco får tonstunge skibe og borerigge på skinner i Frederikshavn

/siteassets/nyheder/frederikshavn_news_topbanner.jpg

Sweco får tonstunge skibe og borerigge på skinner i Frederikshavn

20 august 2020
Som totalrådgiver for Aarsleff har Sweco foretaget alle beregninger bag anlægget af en banebrydende og miljøsikker genbrugsfacilitet til ophugning af skibe og borerigge i Frederikshavn. Det består bl.a. af et nyt ’skidding area’ – et transportsystem, der er beregnet til at kunne tåle en ekstrem belastning på 60 tons pr. m2, når pensionsmodne skibe og borerigge trækkes op på land, skilles ad og bruges til nye formål. Forleden gled den 14.000 tons tunge Tyra Øst-platform elegant op på kajen efter udtjent tjeneste på Nordsøen.

Efter 35 års tro tjeneste på vandet som platform for gasudvinding i Nordsøen skal de ’gamle damer’ i Tyrafeltet, Tyra Øst og Tyra Vest hjem på land til miljørigtig ophugning og genbrug. Forleden ankom den 14.000 tons tunge topdel, Tyra Øst til Frederikshavn, fragtet dertil af Pioneering Spirit, der er verdens største skib med sine 477 meter. På sin vej ind i havnen måtte Tyra Øst over på prammen Iron Lady, inden platformen blev bugseret over på det nye skidding area – klar til ophugning.

Skidding-området er en del af det 290.000 m² store areal, som recycling-værftet M.A.R.S. Europe har lejet, og som også omfatter Danmarks største og dybeste skibsrampe på 9.540 m2 med to 1000 tons spilfundamenter, der kan håndtere to store skibe på rampen samtidig.  

”Arealet er indrettet til at optage og håndtere meget tunge laster som skibe, borerigge og platforme, og der var meget skrappe krav til sætninger fra M.A.R.S.’ side. Udover den store skala og de mange tons, som området skal kunne håndtere, er det unikke ved projektet, at det så vidt vi ved, er første gang, der er lavet et skidding areal på en løsjordsopfyldning,” forklarer Karsten Lejre, Projektdirektør for Havne og Geoteknik i Sweco Danmark.

Området er funderet på 2.300 betonpæle på 40 x 40 cm og med en længde på mere end 20 meter og er ligeledes forstærket med en kraftig betonplade langs kajen. Karsten Lejres team har foretaget alle beregningerne, og han tør godt love, at belægningen ikke sætter sig mere end det tilladte.

Sweco har været involveret i havneudvidelsen i Frederikshavn over to etaper siden 2015.

”Vi har stor erfaring i at projektere havne, hvilket altid er en stor fordel, da havneudvidelser ofte byder på udfordringer med bundforhold, store belastninger, vanddybder, bølger og strøm. I Frederikshavn Havn var de geotekniske forhold ikke gode, bunden var dårlig, og det stillede store krav til kajvæggene og ikke mindst nogle meget præcise beregningerne af dem. Ligeledes har der været stor fokus på bæredygtighed, idet der i videst mulige omfang er blevet anvendt fyldmaterialer indvundet ved uddybningen, forklarer Karsten Lejre.

200 nye jobs med fokus på genbrug

Med den nye genbrugsfacilitet har Frederikshavn fået en arbejdsplads med fokus på sikkerhed og bæredygtighed og som ventes at skabe op mod 200 nye jobs med fokus på cirkulær økonomi. Anlægget bliver omdrejningspunkt for den største genanvendelse af offshore-installationer i Danmarkshistorien.

Teamet på udvidelsen af havnen og anlæg af genbrugsfaciliteten var Cowi som bygherrerådgiver for Port of Frederikshavn, mens Sweco har været totalrådgiver for Per Aarsleff, der har stået for totalentreprisen.

Det nye skidding area, som Sweco har projekteret i Frederikshavn Havn, bliver omdrejningspunkt for den største genanvendelse af offshore-installationer i Danmarkshistorien. Fotos: Per Aarsleff A/S.